دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در سال گذشته 3 گروه را به عنوان گرایش های جدید راه اندازی کرد که هر یک از این گروه ها رویکردی متفاوت در عرصه فرهنگ و ارتباطات خواهد داشت؛
1. گروه ارتباطات و تبلیغ دینی
اعضا: حجت الاسلام دکتر مهدوی کنی، دکتر محسنیان راد، دکتر بشیر، دکتر باهنر
مدیر گروه: حجت الاسلام دکتر قانع
2. گروه مطالعات تمدن و آینده پژوهی فرهنگی
اعضا: دکتر همایون، دکتر برزویی، دکتر علوی
سرپرست گروه: دکتر روحانی
3. گروه سیاستگذاری و مطالعات پیشرفت
اعضا: دکتر امامی، دکتر جعفری، دکتر حسینی، دکتر عمرانی، دکتر نعمتی
سرپرست گروه: دکتر نصراللهی
پیشینه رشته:
رشته فرهنگ و ارتباطات را باید از جمله رشتههای نوپای علوم اجتماعی در دنیا تلقی کرد. شاید بیش از شصت سال هم از تدوین آن به عنوان یک دانش مستقل نگذشته باشد؛ هر چند بدون شک یافتههای آن پیش از این تاریخ در سایر علوم اجتماعی به ویژه مردم شناسی پراکنده بوده است. مطالعات ارتباطات پس از جنگ جهانی دوم رو به رشد نهاد و از سایر رشتههای علمی همچون جامعهشناسی، روانشناسی، علوم سیاسی و حتی مهندسی کمک گرفت. ارتباطات با گسترش رسانه های الکترونیکی به تدریج به صورت رشته آموزشی مستقل در دانشگاهها راهاندازی شد.
هنگامی که دانشگاه امام صادق علیه السلام آغاز به کار کرد، دارای سه رشته «معارف اسلامی و اقتصاد»، «معارف اسلامی و علوم سیاسی» و «معارف اسلامی و تبلیغ» بود. پس از مدتی، دانشجویان رشته تبلیغ متوجه شدند که همچنان معارف اسلامی میخوانند و خبری از تبلیغ نیست. در حالی که دانشجویان دو رشته دیگر وارد درسهای تخصصی اقتصاد و سیاسی هم شده بودند. آنان به دنبال رشتهای بودند که به مسائل فرهنگی کشور در سطوح خرد و کلان بپردازد. این دانشجویان پس از آشنایی با برخی از بزرگان این دانش در دنیا همانند پروفسور مولانا، از وجود این رشته نوپا باخبر میشوند و این رشته که متناسب با نیازهای کشور و علایق دانشجویان بود، در ایران شکل می گیرد. دوره اول پذیرش دانشجوی دکتری سال 1374 و دوره اول پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته سال 1382 بوده است. بنابر این باید پایهگذار این رشته در ایران را دانشگاه امام صادق علیه السلام و جمعی از دانشجویان با انگیزه رشته معارف اسلامی و تبلیغ دانست.
موضوع رشته:
ارتباطات علمی است که به مطالعه فرایند تولید و انتقال پیام از سوی فرستنده به گیرنده به منظور تحقق آثار مورد نظر آن پیام در گیرنده میپردازد. توسعه فوقالعاده وسائل ارتباط جمعی همچون شبکههای ارتباطی و ماهوارهای، چند رسانهایها و رسانههای متعامل در دنیای معاصر، تا بدانجا موثر بوده است که نه تنها علم ارتباطات را به عنوان یکی از محورهای اصلی مطالعات دنیای معاصر قرار داده است، بلکه عصر معاصر را عصر ارتباطات و جامعه جدید را جامعه اطلاعاتی نامیدهاند.
علم ارتباطات در ایران دارای شاخههای محدودی همچون روزنامهنگاری، روابط عمومی، تحقیق در ارتباط جمعی و خبر بوده و جایگاه سایر شاخههای مطالعاتی و نیز شناخت رسانههای مدرن در این علم خالی مانده است. دانشگاه امام صادق علیه السلام، پس از گذشت یک دهه از تأسیس رشته تبلیغ و با بهرهگیری از تجربههای نوین دانشگاههای دنیا، اقدام به یک نوآوری نمود و رشته فرهنگ و ارتباطات را در ایران بنیان نهاد. به این ترتیب، علم ارتباطات در حوزه مطالعات فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است تا از دستاوردها و تکنیکهای ارتباطات در سیاست، برنامهها و اقدامهای فرهنگی ملی و بینالمللی استفاده شود. علاوه بر این آشنایی با معارف اسلامی، امکان بهرهگیری از این دانش را در حوزه های دینی فراهم می سازد.
برای مطالعه بیشتر و همچنین آشنایی بیشتر با این رشته به پایگاه اطلاع رسانی این رشته مراجعه کنید