عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی موانع تحقق و شکلگیری تمدن اسلامی را بر میدارد، گفت: انقلاب تمامی ندارد و تا تحقق تمدن اسلامی ادامه خواهد داشت
به گزارش دانشجویی و فرهنگی وبه نقل از تسنیم، حسن رحیمپورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دیروز (دوشنبه 25 بهمن) در سلسله پیش نشستهای تخصصی دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با موضوع «تبیین مرحله تشکیل دولت اسلامی در افق تحقق تمدن نوین اسلامی» که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، اظهار کرد: مراحل 5 گانه تمدن اسلامی بحثی مهم و چشماندازی علمی و منطقی برای نسل فردا است.
وی افزود: این ترتیب منطقی و از جهاتی تاریخی است و اگر از آخر به آن نگریسته شود، این موضوع نمایانگر میشود اما به لحاظ تحقق عینی اینگونه نیست که یک مرحله به کمال تمام شود تا وارد مرحله بعدی شویم. همانگونه که بخشی از نظامسازی، دولتسازی است. در واقع میتوان گفت این سیر منطقی است نه عینی و منظور گوینده نیز این نبوده است که رسیدن به مراحل بعدی منوط به مراحل قبلی باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که از انقلاب دینی تا تمدن دینی چه تفاوتهایی با نمونه غیردینی آن وجود دارد، گفت: این موضوع صددرصد متفاوت نیست و عموم و خصوص من وجه است، زیرا مصادیقی چون نظم، صداقت، تدبیر، صلح، آزادی، حقوق بشر و ... از مواردی است که به لحاظ آثار دنیوی با هم مشترک و همه خواستار آن بوده، اگر چه در چگونگی آن با هم تفاوتهایی قائل هستند به عنوان نمونه تعریف بشر از دیدگاه اسلامی با نگاه سکولار تفاوت دارد اما اینکه برای بشر باید حقوقی قائل شد، موضوعی مشترک است.
رحیمپور ازغدی افزود: همه به اینکه باید در چارچوب قانون محدود شد قائل هستند وگرنه هرج و مرج ایجاد و قانون جنگل حاکم میشود اما در مبنا و غایات و ارزشهای حاکم و حدودش با هم متفاوت هستند.
وی با انتقاد از اینکه برخی اصطلاحاتی چون حقوق بشر را که مختص غربیها میدانند تصریح کرد: دوگانه علمی، سکولار، سنت و مدرنیته را قبول ندارم و اصلا با مفاهیم ما همپوشانی ندارد چرا که خواه سنت و تجدد بخشهایی از آن خوب و به لحاظ اسلامی پذیرفته است و به بخشهای دیگر از هر دو مورد نامشروع و پذیرفتهشدنی نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: هیچ دینی بجز دین اسلام با تفسیر اهل بیت (ع) توانایی اداره جامعه را ندارد.
رحیم پور ازغدی افزود: بسیاری از تعریفها از دین غیر دینی است و عمدتا تعریفهایی که در علوم اجتماعی، روانشناسی دینی، تاریخ دینی از دین وجود دارد غیر دینی است. حتی آنهایی که به مزایای دین نیز معترف هستند به تعریف دینی از دین نپرداختهاند. دینی بودن جامعه صفر تا صدی نیست بلکه نسبی است و همانگونه که فرد عمل صالح و عمل فاسد دارد و در جهاتی دینی هست و از جهادی دیگر دینی نیست یا یک روز دینی است و روزی دیگر کمتر، مثلا در زمینههایی همچون صداقت و امانت نمرهاش اما در تقوای جنسی نمرهاش پایین است و نمیشود گفت این دینی کامل یا بیدین است در مورد جامعه نیز نمیتوان گفت این جامعه دینی یا غیر دینی است و افرادی که به طور کامل صددرصد خوب باشند فقط معصومین هستند و در مقابل نیز افرادی که از آنها به عنوان افراد بد صددرصدی نیز نام برده میشود تعدادشان محدود است.
وی با بیان اینکه جامعه ما نیز در جهاتی دینی و از جهاتی دیگر غیر دینی است، خاطر نشان کرد: در مصادیقی کاملا دینی عمل میکنیم و در مواردی لب مرز بوده و در مواردی دیگر نیز تجدید آوردهایم. اما برای جامعه دینی خط و مرزهای حداقلی وجود دارد که اگر وجود داشته باشند به آن جامعه دینی گفته میشود اما حداکثری وجود ندارد.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: انقلاب اسلامی موانع تحقق و شکلگیری تمدن اسلامی را بر میدارد چرا که انقلاب تمامی ندارد و تا تحقق تمدن اسلامی ادامه خواهد داشت و باید تمامی موانع حکومتی به خصوص سختافزاری از نهضت دولتها و جامعه برداشته شود.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه 22 بهمن آغاز راه بود و نه پایان کار اما برخی لیبرالهای سنتی - مذهبی به انقلاب اسلامی به عنوان یک نوستالژی و واقعه تاریخی نگاه میکنند، خاطر نشان کرد: میشل فوکو تاریخدان و متفکر معاصر فرانسوی، انقلاب اسلامی ایران را اولین انقلاب پسامدرن در دوران جدید دانست.
وی تاکید کرد: جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نباید ناظر به گذشته باشد بلکه باید با نگاه به گذشته، ناظر به آینده باشد و برای اعتبار و عبرتگیری باشد و اگر خاطره و قصهگویی هم از انقلاب و جنگ وجود دارد باید برای عبرت و اصلاح باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: با نگاه تکوینی به دین از آیات و روایات، هم لیبرالسیم، فاشیسم و مارکسیسم را میتوان به دست آورد در صورتی که بین نگاه متنی و فرامتنی فاصله است. اگر میخواهیم نگرش درستی نسبت به مفاهیم اسلامی داشته باشیم باید یک دید جامع به معارف اسلامی داشته باشیم نه اینکه آن مواردی از دین را که میخواهیم بگیریم و آن مواردی را که نمیخواهیم حذف کنیم و این دیدگاه را به جهت ترس از جامعه مذهبی برای القاء مدرنیته با کاور و پوشش دینی است و این علتش نفاق و تفکر التقاطی است.