به گزارش دانشجویی و فرهنگی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیهالسلام؛ جلسۀ ارائه و نقد کتاب «اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس: بررسی تجربۀ حماسۀ دفاع مقدس و آموزههای آن در اقتصاد مقاومتی» با حضور دکتر حمیدرضا مقصودی، عضو مؤسسۀ پژوهشی مبانی و مدلهای اقتصاد بومی و با ارائه جواد کجوری، پژوهشگر حوزۀ اقتصاد مقاومتی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیهالسلام و از نویسندگان کتاب برگزار شد.
در ابتدای جلسه، کجوری ضمن اشاره به اهمیت برگزاری جلسات ارائه و نقد کتاب در راستای تقویت کارهای پژوهشی و گفتمانسازی، به تشریح روند نگارش کتاب اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس پرداخت.
ایشان ادامه دادند: این کتاب بهدنبال الگوگیری از دوران دفاع مقدس، ابتدا با بررسی موانع و محدودیتهای داخلی و خارجی به تبیین شرایط سخت جنگ تحمیلی پرداخته و سپس با بررسی و تحلیل دو عامل «نوآوری و خلاقیتها» و «مشارکت مردمی» در دوران دفاع مقدس، چگونگی رفع نیازهای جنگ تحمیلی را ترسیم میکند.
نویسندۀ کتاب اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس افزود: دو عامل اساسی در دفاع مقدس موجب شکلگیری این حماسه شد. این دو عامل عبارت بودند از: «تفکر و روحیۀ جهادی» بهعنوان بستر درونی و «قواعد و رویههای جهادی» بهعنوان بستر بیرونی حماسۀ دفاع مقدس. این دو عامل موجب بروز چهار ویژگی عمدۀ «مردممحوری»، «رویکرد جهادی»، «دانشبنیانی» و «درونزایی» در دفاع مقدس شد که مجموعاً به یک پیشرفت درونزا در تأمین نیازهای دفاع مقدس انجامید. این کتاب نهایتاً ضمن ارزیابی ارکان نظام اقتصادی ایران، به تبیین و ارائۀ پیشنهاداتی جهت ایجاد دو بستر درونی و بیرونی برای جهاد اقتصادی مردممحور میپردازد.
در ادامه، دکتر مقصودی ضمن تقدیر از پژوهشی که در زمینۀ دفاع مقدس انجام گرفته است به تشریح نظرات خود در این زمینه پرداختند. ایشان با طرح برخی نکات روششناختی پیرامون کتاب، خاطرنشان کردند: آنچه در فرآیند کتاب مشخص است و اهمیت دارد وجود یک منظومۀ نظری در کتاب است که بالطبع برخواسته از شخصیت نویسندگان کتاب است. این واضح است که نویسندگان کتاب مدتها روی ادبیات اقتصاد مقاومتی مطالعه کردند و میتوان این منظومۀ فکری را در روح و متن کتاب شاهد بود.
عضو مؤسسۀ پژوهشی مبانی و مدلهای اقتصاد بومی در رابطه با نسبت بین اقتصاد و مقولۀ جنگ هم به نکات بسیار مهمی اشاره کردند. ایشان ضمن اشاره به شکلگیری ادبیات توسعه پس از فضای جنگ جهانی دوم افزودند: به اقرار بسیاری از کنشگران توسعه، موتور توسعۀ اقتصادی کشورهای توسعهیافتۀ غرب -که درواقع همان کشورهای متخاصم در جنگ جهانی هستند- «جنگ» بوده است. فضای جنگ، حتی جدای از وجود فضای معنوی که در دفاع مقدس وجود داشت، یک فضای تشکیلاتی بسیار جالب برای منسجم شدن نیروهای انسانی است. در غرب از پتانسیل به وجود آمده در جنگ جهانی، بهعنوان یک نمونۀ عملیاتی و در جهت موتور محرکۀ توسعه بهره گرفته شد و حرکت به سمت توسعه به وجود آمد.
ایشان در پایان جهت جلوگیری از اشتباهی که ممکن است از تفسیر اقتصاد مقاومتی در فضای جنگ تحمیلی شکل بگیرد، یادآور شدند: اقتصاد مقاومتی یک پارادایم اقتصادی است که شاید محصول دوران فشار اقتصادی باشد، اما منحصر در دوران فشار اقتصادی نیست؛ کما اینکه تولید تجربیات دوران دفاع مقدس محصول یک فشارهایی است، اما منحصر به همان دوران نیست. اقتصاد مقاومتی پارادایمی است که قاعدتا همیشه کار میکند. وقتی حرف از درونزایی زده میشود، به این معنا نیست که چون تحریم به وجود آمده است ما بهدنبال اقتصاد مقاومتی میرویم؛ بلکه اگر تحریم هم نباشد باید به سراغ درونزایی رفت. اساساً اقتصاد مقاومتی منحصر در فضای مقابله با تهدید نیست.