تهیهکننده و مستندساز برنامههای تلویزیونی با توجه به ظرفیتهای «ماجرای نیمروز» برای اکران به عنوان نماینده ایران در جشنوارههای خارجی گفت: این فیلم برای صدور فوقالعاده است؛ یعنی حتی اگر شما یک زیرنویس هم کنید و به جشنوارهها بفرستید، حداقلش این است که پیگیر موضوع فیلم میشوند.
به گزارش دانشجویی و فرهنگی به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت دفتر هنر و رسانه دیدبان بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، نشست اکران و تقدیر از فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» با حضور استاد نادر طالبزاده و سید محمود رضوی، تهیهکننده این اثر با استقبال پرشور دانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
در ابتدای جلسه، نادر طالبزاده، چهرهی نام آشنای جبهه فکری انقلاب اسلامی به بیان نکاتی پیرامون فیلم پرداخت و گفت: بسیار کار جالبی است. من فرصت کردم در یک دورهای برای دانشجویان لبنانی که برای فیلمسازی به ایران آمده بودند، دعوت کردم تا بیایند با این فیلم در مورد دکوپاژش و این چیزها صحبت کنند. اینها جوانانی هستند که قرار است در لبنان جنگ ۳۳ روزه و ماجرایی که امروز در حال جریان است را تبدیل به فیلم بکنند. ۱۰ روزی در ایران بودند و یکی از فرازهای کار ما آقای مهدویان بود. دست کم نگیریم. اتفاق مهمی افتاد در سبک سینما است.
وی با اشاره به نوآوری نسل جوان در سبکهای سینمایی و هنری افزود: فیلمسازان دیگری داشتیم که کار داخلی کرده بودند و فیلمهایشان واقعا زیبا و دلنواز بود. ولی درست زمانی که فکر میکردیم این درب بسته شده و به یک سکویی رسیدیم، یک چیز جدیدی به صحنه آمد که کاملا سبک و سیاق خودش را دارد و این کار مهدویان است با یک پشتوانه جالب! از آن کلیپی که درباره شهدای غواص ساختند بگیرید تا برسیم به ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز.
طالبزاده با بیان این که پرداختن به مساله مهم انقلاب از ویژگیهای این اثر مهدویان است، افزود:این کار از چند جهت عجیب است! در مورد سبک و سیاقش تقریبا میتوانم بگویم که قبلا چنین فیلمی نداشتیم. از فهم این کارگردان بگیرید که از چه تکنیک و وسیلهای استفاده بکند تا انتخاب موضوع. چه کسی سراغ حاج احمد متوسلیان میرود با آن ابعاد عجیبش و این کاری که حالا درآورده از تاریخی که خیلی ها فراموشش کردند. خیلی جرات میخواهد. من یادم است در یکی از قسمتهای برنامه «راز» شروع کردم درباره منافقین قطعههای خبری و... را نشان میدادم درباره حقوق بشر و این چیزها. فردایش یک خانمی در خیابان آمد سمت من و شروع کرد به متلک گفتن! یعنی آدم فکر میکند این ها هنوز ناراحتی دارند! اما اینکه جوانی بیاید از نسلی که ندیده و از زمانی که نبوده با این سبک و سیاق و با این واقعگرایانه کار کند طوری که این کار به لحاظ سبک واقعا منحصر به فرد خودش باشد خیلی حرف است. کار مهدویان یک کار شجاعانه ای بود و به نظر من یک دوره ای را زنده کرده است و این خدمت بسیار بزرگی است و امیدواریم ایشان همین مسیر را ادامه بدهد.
وی با توجه به ظرفیتهای این فیلم برای اکران به عنوان نماینده ایران در جشنوارههای خارجی گفت:این فیلم برای صدور فوقالعاده است. یعنی اگر حتی شما یک زیرنویس هم بکنید و به جشنوارهها بفرستید حداقلش میگویند که این جریانش چیست! برای آن مخاطب قبلش باید بگویید که اینها چه کسانی بودند و چند هزار نفر به دست اینها کشته شدند. یعنی یک پکیج خارجی باید به این فیلم اضافه شود و آن را به غرب فرستاد. اما فیلم شجاعی است! یعنی همه را به چالش میکشاند. هیچ کسی از خائن خوشش نمیآید. همه جای دنیا ضد خائنند. لذا چون این فیلم به لحاظ ساختار بسیار قوی است و سبک دارد مورد توجه مخاطب خارجی قرار خواهد گرفت. به نظرم اول، مخاطب داخلی، مخاطب اصلی مهدویان است؛ دوم برای خارج فرستادنش هم باید کمی بحث کرد. مثلا برای فیلم یتیم خانه من پیشنهاد دادم که اول فیلم را بفرستیم لندن تا اول در مرکز اسلامی لندن اکران شود تا چند شبی انگلیسیها را به چالش بکشانند. بیایند و صحبت کنند. الان یک فیلم باهویت انقلاب اسلامی داریم که باید به دنیا معرفی شود.
در ادامه سید محمود رضوی که در سالهای اخیر تهیهکنندگی آثار پرمخاطب و پربینندهای را به عهده داشته است، ضمن تشکر از صحبت و حضور استاد طالبزاده در این جمع نخبگانی علوم انسانی، گفت: دکتر طالبزاده لطف دارند و به عنوان یک استاد مسلم سینما نسبت به فیلم اظهار لطف و اظهار نظر کردند.
وی گفت:من روزی که سراغ مهدویان رفتم تا این فیلم را بسازم. از من پرسید هدفت چیست. من گفتم دو تا هدف دارم. یکی همین هدفی است که شما گفتید. یک هدف ثانویه برای خودمان مفروض دانستیم که ما در دنیا به تروریسم مشهوریم. یکی از جاهایی که میشد نشان دهیم ما تروریست نیستیم بلکه قربانی تروریسمیم. ریسس جمهوری که در فیلم هم تاکید کردیم در سالی که ۳۵ میلیون جمعیت داشتیم، ۱۲ و خرده ای میلیون نفر انتخابش کردند توسط همین تروریست ها کشته شد. این ها از کجا آب میخورد؟! رجوی رفت فرانسه و وقتی برگشت این خط و خطوط را داشت. از من اگر بپرسند امسال چه فیلمی باید برود برای اسکار، حتما میگفتم همین فیلم. حتی اگر انتخابش هم نکنند! حداقل این تعداد داور میبینند. اما چشمم از مسوولین آب نمیخورد که پشت این فیلم بایستند. همیشه یک سری آدمهای ثابت هستند و بیست سال است که اینها دارند تصمیم میگیرند چه فیلمی به اسکار برود.
در ادامه با اهدای هدایایی از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام از این دو هنرمند متعهد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تقدیر شد.