مدیرکل دانشجویی و فرهنگی در گفتگویی با خبرنگار دانشجویی و فرهنگی ضمن بیان نکاتی درباره امتیاز دانشجویی، اسکان تابستانی و تحویل وسایل دانشجویان به انبار تابستانی تأکید کرد: «در نظر گرفتن کیسه برای تحویلگیری وسایل دانشجویان، فقط با هدف نظم دادن به فرایند انبارداری وسایل دانشجوها و سهولت و سرعت در تحویلگیری و تحویلدهی وسایل بوده است.»
به گزارش خبرنگار دانشجویی و فرهنگی؛ اکبر عرفانیفر مدیرکل دانشجویی و فرهنگی طی گفتگویی، مطالبی را درباره امتیاز دانشجویی، اسکان تابستانی و تحویل وسایل دانشجویان به انبار تابستانی بیان نمود.
قرار است تمام تسهیلاتی که دانشجو در دانشگاه دریافت میکند، منوط باشد به امتیاز دانشجویی...
اکبر عرفانیفر مدیرکل دانشجویی و فرهنگی با بیان اینکه فرایندی با عنوان امتیاز دانشجویی از امسال در دانشگاه آغاز شد، گفت: «در واقع این فرایند تکمیل شده فرایند اسکان سالهای گذشته است و ویژگی اصلی و متمایزی که امتیاز دانشجویی نسبت به فرایند اسکان دارد، در میزان تأثیرگذاریاش است. سالهای گذشته تأثیر فرایند اسکان فقط در مورد تخصیص اتاق به دانشجوها بود ولی امتیاز دانشجویی اثر خیلی بیشتری خواهد داشت و قرار است تمام تسهیلاتی که دانشجو در دانشگاه دریافت میکند، منوط باشد به امتیاز دانشجویی.»
این مقام مسئول ادامه داد: «خب الحمدلله امسال دانشجویان مشارکت خوبی در این فرایند داشتند؛ قریب به اتفاق دانشجویان در این فرایند شرکت کردند و فعالیتهای خودشان را ثبت کردند. یک سری فعالیتها مثل فعالیت آموزشی و ورزشی هم که جای دیگری احصاء میشود و نیازی به خوداظهاری نداشت و در نهایت امتیاز دانشجویی همه دانشجوها مشخص و روی سایت معاونت دانشجویی و فرهنگی بارگذاری شد و همه دانشجویان آن را مشاهده و از امتیاز دانشجویی خود برای سال تحصیلی آینده مطلع شدند.
تأثیر امتیاز دانشجویی بر تسهیلات دریافتی دانشجویان
«در واقع ما از همین هفته اخیر شروع کردیم به اعمال تأثیر این امتیازات در تسهیلاتی که دانشجویان دریافت میکنند. به طور مثال در مورد وامهایی که به دانشجوها اعطا میکنیم، این امتیاز دانشجویی ملاک قرار گرفت و دانشجویانی که امتیاز دانشجویی پایینی داشتند یا از دریافت وام محروم شدند و یا مبلغ وام آنها کاهش پیدا کرد و در مقابل برای دانشجویانی که امتیاز دانشجویی بالایی داشتند، مبلغ وام بیشتری در نظر گرفته شد و یا در تعداد اقساط وامشان اثرگذار بود. همچنین همانطور که در اطلاعیه اسکان تابستانی مشاهده کردهاید، ملاک اعمال تخفیف در هزینه اسکان اقامت تابستانی، امتیاز دانشجویی افراد است. فرایند امتیاز دانشجویی انشاءالله تابستان امسال کاملتر هم خواهد شد و از ابتدای سال تحصیلی آینده، دانشجوها با روال جدید ارائه تسهیلات در دانشگاه مواجه خواهند بود و طبق این روال جدید عمل خواهد شد.»
گزارش فعالیتهای دانشجویان در سال تحصیلی گذشته ....
«انشاءالله به زودی گزارش آماری میزان فعالیتهای دانشجویان در محورهای چهارگانه که در واقع گزارش عملکرد دانشجویان در سال تحصیلی گذشته است از طریق سایت معاونت اعلام خواهد شد. یکی از نکاتی که فرایند امتیاز دانشجویی امسال ما داشت و در واقع نقطه تمایزی بود به نسبت سالهای گذشته، حجم اطلاعرسانیها به شیوههای مختلف (اطلاعیه، اینفوگرافی، موشنگرافی و...) و از مسیرهای مختلف (تابلو اعلانات، بنر، سایت، کانال تلگرامی) در این زمینه بود. ما امسال در چندین مرحله سعی کردیم واقعا چیزی از قلم نیفتد و همه نکات، ریزهکاریها و جزئیات را به اطلاع دانشجوها برسانیم. حتی بعضی از نکات مهم را من یادم هست که در چندین اطلاعیه به دانشجوها اعلام کردیم که بعدا دانشجوها گلایه نکنند که ما مطلع نبودیم یا اطلاعرسانی کافی نبوده است.»
اسکان تابستانی و تحویلگیری اثاثیه دانشجویان، دو فرایند حال حاضر معاونت دانشجویی و فرهنگی
مدیرکل دانشجویی و فرهنگی درباره اسکان تابستانی گفت: «ما همه ساله بعد از اتمام فرایند اسکان سال تحصیلی آینده که طبعا همزمان با پایان سال تحصیلی است، دو فرایند دیگر را شروع میکنیم؛ یکی ثبتنام برای اقامتگاه تابستانی است برای دانشجویانی که میخواهند تابستان به دلایل مختلف در دانشگاه اقامت داشته باشند و یکی هم تحویل گرفتن اثاثیه دانشجوهاست برای طول مدت تابستان که شهرستان میروند و در ابتدای سال تحصیلی آینده پس از برگشت میخواهند وسایلهایشان را از ما تحویل بگیرند. امسال با توجه به اینکه ما به اقامتگاه شماره یک منتقل شدهایم، در هر دو مورد تغییراتی را شاهد هستیم.»
قفسهبندی انبارهای زیرزمین بلوکهای اقامتگاه شماره یک برای تحویلگیری اثاثیه دانشجویان
«در مورد تحویل گرفتن اثاثیه دانشجوها، امسال دانشگاه هزینه خیلی بالایی انجام داد و انبارهای زیرزمینهای بلوکهای چهارگانه قفسهبندی شد. در واقع بیش از 65 میلیون تومان فقط هزینه شد برای قفسهبندی این انبارها. این هزینه صرفا به این خاطر انجام شد که تحویلگیری و انبارداری وسایل و اثاثیه دانشجوها با نظم خوبی همراه باشد؛ به نوعی که دیگر مثل سالهای گذشته شاهد وارد شدن خسارت به اموال دانشجوها یا مفقود شدن اموال آنان نباشیم.
در مقابل انتظاری که از دانشجوها داریم این است که آنها هم در دستهبندی و تحویلدهی وسایلشان با نظم عمل کنند. واقعا این قفسهبندی که انجام شده و این جدیتی که در درست تحویل گرفتن وسایل و درست تحویل دادن وسایل وجود دارد و این زحماتی که همکاران سرپرستی اقامتگاه در این زمینه میکشند، اقتضا میکند دانشجویان هم در این زمینه همکاری کنند.»
چرا امسال الزامی شده دانشجوها حتما باید از کیسههای مخصوص تحویل اثاثیه استفاده کنند؟
عرفانیفر در پاسخ به این سؤال پرتکرار که چرا امسال الزامی شده دانشجوها حتما باید از کیسههای مخصوص تحویل اثاثیه استفاده کنند، بیان داشت: «خب سالهای گذشته هر کسی آزاد بود در هر بستهبندیای که در دسترساش بود، وسایلش را تحویل بدهد. این کار باعث شده بود تعدد بستهبندیها خیلی بالا باشد و دانشجویانی بودند که بالای 20 مورد بسته به ما تحویل میدادند (بستههای مختلف از بقچه و پلاستیک دستهدار گرفته تا گونی و کارتنهای ریز و درشت که عموما استحکام لازم را نداشتند و بارها شاهد پاره شدن و ریختن وسایل دانشجویان بر روی کف زمین بودیم). این موضوع هم برای خود دانشجوها باعث زحمت شده بود و هم برای کارکنان سرپرستی که داشتند این وسایل را تحویل میگرفتند. این وضعیت قابل ادامه نبود و قطعا باید در این رویه بازنگری میشد و حتما باید این روال عوض میشد. در واقع مناسبترین و در عین حال سادهترین راهحلی که میشود برای حل این نابسامانی در نظر گرفت، استفاده از یک پوشش یا لفافی است که وسایل دانشجوها را بتواند یکپارچه و یکتکه کند تا ما با تعدد بستهبندیهای نامناسب مواجه نباشیم.
طبعا دانشجوها میتوانند (و حتما هم توصیه میکنیم که این کار را انجام دهند) که بستهبندی قبلی خودشان را (که مثلا کارتن که به طور خاص مناسب است برای بستهبندی کتاب)، همچنان داشته باشند ولی در نهایت همه بستههای ریز و درشتشان باید در درون کیسه بزرگی که تهیه شده است قرار گرفته و به انبارها تحویل داده شود»
تصویری از قبل و بعد از تجهیز انبار بلوکهای ۴گانه اقامتگاه جدید
در نظر گرفتن کیسهها فقط به منظور نظم دادن به فرایند انبار کردن وسایل دانشجوها، و سهولت و سرعت در تحویلگیری و تحویلدهی وسایل دانشجوهاست.
«ظاهرا سوءتفاهمی بین دانشجویان پیش آمده که فکر میکنند وسایلشان را باید به صورت ریز و خرد بریزند داخل این کیسهها! این کیسهها، در ابعاد بزرگی در نظر گرفته شدهاند که یک، دو یا نهایتا سه تا از اینها پاسخگوی همه وسایل دانشجوها باشد. در واقع تمهیدی که اندیشیده شده و پیشبینیای که شده این است که دانشجوها وسایل خودشان را در هر بستهبندیای که برای خودشان راحت است (مثلا کتابها را راحتتر آن است که در کارتن بگذارند، یا مثلا کیفهایی دارند و میخواهند بعضی وسایل را توی کیف بگذارند) قرار دهند، ولی همه اینها را مثل سالهای گذشته خرد خرد منتقل کنند جلوی انبار و آنجا وسایلشان را داخل کیسههای تحویل اثاثیه بگذارند.
در کیسهها توسط متصدی انبار بسته و پلمپ شده، شمارهگذاری میشود و برگه رسید به دانشجو تحویل داده میشود. این کیسهها در واقع کاربردشان به این شکل است، نه اینکه داخل اتاق بخواهند وسایل را پر کنند که قطعا سنگین خواهد شد و جابجاییاش سخت خواهد بود. البته برای جابجایی از بلوکهای دیگر به بلوک 4، همکاران سرپرستی در حال هماهنگی و تهیه چرخ دستی هستند که دانشجویان برای جابجایی وسایل از این چرخهای دستی استفاده کنند. این یک توضیحی بود که من به نظرم رسید لازم است دانشجویان در این زمینه در جریان باشند که از تهیه این کیسهها هیچ هدف دیگری مد نظر نبوده و منظور فقط نظم دادن به فرایند انبار کردن وسایل دانشجوها، و سهولت و سرعت در تحویلگیری و تحویلدهی وسایل دانشجوها است.»
چرا قیمت کیسهها اینقدر بالا است؟!
مدیرکل دانشجویی و فرهنگی در پاسخ به سؤال دیگری که این روزها دانشجوها زیاد میپرسند که چرا این قیمت برای کیسهها در نظر گرفته شده و قیمت بالاست، اذعان داشت: «این را هم من به دانشجویان عزیز اطمینان میدهم که کیسههای تهیه شده، از بازار اصلی تهران و با جستجوی زیاد و انتخاب بهترین جنس کیسه پلاستیکی موجود در بازار بوده است؛ یعنی جنسی انتخاب شده که دانشجو بتواند چند سال از آن استفاده کند و هر سال هزینه مجددی برای تهیه کیسه نکند. قیمت کیسهها هم قیمت عمده است و دانشگاه دنبال درآمدزایی از فروش کیسه تحویل اثاثیه به دانشجوها نیست! حالا اگر دانشجوها مراجعه کنند به بازار متوجه قیمتها میشوند که 10 هزارتومان برای یک کیسه با این کیفیت و این نوع دوخت، قیمت عمده فروشی آن است و اگر میخواستند به صورت خرده و تکی تهیه کنند، قیمت بالاتر از اینهاست.»
مفقودی وسایل دانشجویان در سالهای گذشته....
«اینکه بخواهیم فرضاً به روال سابق برگردیم و هر کسی آزاد باشد در هر بستهبندی میخواهد وسایلش را تحویل دهد، واقعا نشدنی است. اندازه این قفسهبندی که انجام شده، متناسب با اندازه این کیسهها است. حالا شاید دانشجویان عزیز خیلی از میزان مفقودیهای همهساله وسایل خبر نداشته باشند ولی همین سال گذشته دانشجوهایی آمدند و نزدیک به 800 هزار تومان از ما ادعای خسارت داشتند که «ما وسایلمان را به شما تحویل داده بودیم و شما امانتداری خوبی نکردید که وسایل ما مفقود شده است؛ من کفش، لباس و کاپشنام را به شما سپرده بودم که نو بود و دویست، سیصد هزار تومان پولش بود ولی الآن مفقود شده است». آن وقت ما باید پاسخگو باشیم و دانشگاه باید جبران خسارت کند؛ چرا؟ چون نوع بستهبندی وسایل درست نبوده و شیوه انبارداری ما نظاممند نبوده است. ولی طبعا راه درستترش این است که دانشجوها این همکاری را با ما بکنند که وسایلشان را مرتب و منظم بستهبندی کنند و تحویل بدهند تا آن مشکلات بعدی هم پیش نیاید.»
تصویری از بستهبندی نامناسب وسایل دانشجویان در سالهای گذشته
بستهبندی نامناسب وسایل دانشجوها حتی بعد از تحویلدهی هم باعث مشکلاتی میشد !
مدیرکل دانشجویی و فرهنگی ادامه داد: «در مورد بستهبندی نامناسب وسایل دانشجوها و اینکه واقعا باعث مشکلاتی میشد، یک شاهد مثال خیلی بارز آن که دانشجوها دیگر این را عموماً مشاهده کردهاند، نمایشگاهی است که ابتدای هر سال تحصیلی با عنوان نمایشگاه وسایل جامانده دانشجوها برگزار میشود و در واقع اموال معروضهای است که دانشجوها جا گذاشتهاند. اکثر این مواردی که ما در واقع در نمایشگاهی با عنوان جاماندهها میآوریم، وسایل داخل انبارها است؛ یعنی چون دانشجو بستهبندیهای متعدد و متکثر داشته و مثلا 20 مورد وسیله تحویل داده (در اندازههای ریز و درشت)، موقع تحویل گرفتن، از این 20 مورد 18 مورد رو تحویل میگیرد و 2 تا خرده و ریزه در گوشهها جا میماند و یادش میرود که اصلا اینها هم جزء وسایل او بوده و یا در طول مسیر زمین میافتد و جا میماند. اینها خرد خرد که جمع میشوند از قریب به هزار تا دانشجو، سرجمعش تبدیل میشود به یک انباری که کلی وسیله توی آن است (شامل لباس، کتاب، ساعت، مهر و تسبیح و جانماز! و ... که انواع وسایل مختلف توی آن هست)، در حالی که با یکپارچه کردن اینها و قرار دادن همه وسایل در یکی دو تا بسته بزرگ این مشکلات به کلی برطرف میشود. نه دانشجو سال بعد دنبال کتابش میگردد که من پارسال این کتاب را داشتم پس چه شد؟! و نه ما این دردسر برایمان پیش میآید که با این حجم زیاد از وسایل جامانده چه کنیم؟! و نتیجتاً هر ساله کلی از وسایل داشت این وسط هدر میرفت و اسراف میشد که جلوی این مورد هم انشاءالله با این نظمی که از امسال برقرار شده، گرفته میشود.»
اسکان تابستانی
برای دانشجویانی که امتیاز دانشجویی 70 به بالا دارند، تخفیفهای بالایی در نظر گرفته شده است
عرفانیفر در مورد اسکان تابستانی نیز بیان کرد: «در اسکان تابستانی همانطور که دانشجوها اطلاعیه را مطالعه کردهاند، امسال مواردی که برای تخفیف در نظر گرفته شده، خیلی متعددتر است و ما در واقع اینجا هم امتیاز دانشجویی را دخیل کردهایم و برای دانشجویانی که امتیاز دانشجویی 70 به بالا دارند، تخفیفهای خوبی در نظر گرفته شده است.»
وی ادامه داد: «دانشجویان توجه داشته باشند: فقط در یک صورت است که دانشجو باید برای ما گواهی از دانشکده،بخش و.... بیاورد و آن هم در صورتی است که با آن دانشکده یا قسمت همکاری میکند؛ اگر همکار دانشکده است و میخواهد از تخفیف 50 درصدی همکاری بهرهمند شود، باید با مراجعه به دانشکده درخواست کند که از طرف آن دانشکده نامه صادر شود به معاونت دانشجویی و فرهنگی و همکاری آن فرد برای ما تأیید شود. در بقیه موارد که تخفیفها مربوط به امتیاز دانشجویی یا دانشجویان استعداد درخشان است، نیازی به هیچ گواهی نیست و بر اساس اطلاعات موجود، میزان تخفیف محاسبه و اعمال خواهد شد.»
دانشجویان تهرانی اقامتگاه تابستانی نخواهند داشت....
مدیرکل دانشجویی و فرهنگی در پایان با بیان اینکه اقامتگاه تابستانی فقط برای دانشجویان غیربومی است، خاطر نشان کرد: «دانشجویان تهرانی اقامتگاه تابستانی نخواهند داشت مگر اینکه از طرف یکی از قسمتهای دانشگاه معرفی بشوند که حضور آنها در طول تابستان در دانشگاه لازم است.»