کنگره ملی نکوداشت آیت الله مهدوی کنی روز سهشنبه 25 مهر در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار دانشجویی و فرهنگی، کنگره ملی نکوداشت آیت الله مهدوی کنی روز سهشنبه 25 مهر در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار گردید.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد سعید مهدویکنی رئیس دانشگاه امام صادق صبح امروز (سهشنبه 25 مهر) در همایش آیتالله مهدویکنی، با اشاره به آیات قرآن درباره مرور زندگی بندگان صالح، گفت: خداوند تنها داستانها را بیان نمیکند، بلکه اولیا و انبیاء را با ذکر خیر مثال میزند و این کلمات و اوصاف تقدیر از بندگان صالح است تا الگو قرار بگیرند.
وی افزود: اشتیاق انسانها به بندگان صالح امری فطری است. زندگی بندگان صالح باید مکررا بازخوانی شود تا تجربه و راه آنها برای انسانها باز شود.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: وقتی از آیتالله مهدوی خواستند خاطراتش را بیان کند، ایشان ابتدا ممانعت میکرد، اما وقتی راضی شدند سعی کرد رخدادها و حوادث را با نگاه خودشان منتشر کنند. علت اینکه خاطراتشان را بیان کردند این بود که در برخی خاطرات زاویه دید محدود وجود داشت و حتی در برخی کتب خاطرات حواشی مینوشتند.
حجتالاسلام محمدسعید مهدویکنی با بیان اینکه آنچه در خاطره ایشان جدای از تلاش برای اعتلای کلمه حق دیده میشود، برخی قسمتها که به زحمات ایشان برمیگشت پاک کردند، گفت: تنها برخی اوقات تجربیاتش را با دانشجویان در میان گذاشته بود تا ببیند در مسیر انقلاب چه سختی هایی کشیده شده است.
وی افزود: اگر خاطرات ایشان مرور شود دوره نخستوزیری را به چند پاراگراف خلاصه کردند که فرمودند من تجربه ریاستجمهوری را در برههای داشتم، اما از آن گذشتم و در شب انتخابات از مقام معظم رهبری حمایت کردند.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه جا دارد ذکر خیر این صبوریها و فداکاریها گفته و ترویج شود، اظهار داشت: امروز در میان سیاستمداران ما این اخلاق سیاسی لازم است. این مصادیق باید باید برای سیاستمداران و مدیران ما گفته شود، چرا که این ویژگیهای اخلاقی، انسانساز و جامعهساز است.
آیتالله باقریکنی قائممقام دانشگاه امام صادق(ع) و برادر ارشد آیتالله محمدرضا مهدویکنی صبح امروز در همایش آیتالله مهدویکنی، اظهار داشت: مرحوم برادرم از نظر سنی از من پایینتر بود، اما در هر چه دیدم او از من بالاتر بود، چه در مقام قدس و تقوی و چه مقام علمی و برای من قبله حاجت بود.
وی افزود: اگر در زندگی مشکل داشتم به وی مراجعه میکردم و هرگز اضطراب نداشت و هیچگاه تقیه در مقام حق نمیکرد.
آیتالله باقریکنی با بیان اینکه وقتی مرحوم مهدوی از دست ما رفت، دیدیم کسی جای او را پر نمیکند، گفت: ایشان تحفهای بود که از دست ما رفت، چه زمانی که طلبه بود و چه زمانی که وارد مسجد جلیلی و وارد اجتماع شد.
برادر ارشد مرحوم مهدویکنی خاطرنشان کرد: من امید شفاعت به ایشان دارم تا در خانه اهل بیت(ع) شفیع ما باشد.
قائممقام دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه روش مرحوم مهدویکنی این بود که اسلام را اصل در همه مطالب بداند، اظهار داشت: مرجع ما باید اسلام باشد. اگر این کار را کردیم در دنیا و حتی بین غیرمسلمانها هم اثر میکند.
اسدالله بادامچیان صبح امروز (سهشنبه) در همایش ملی نکوداشت آیتالله مهدوی کنی که در دانشگاه امام صادق برگزار شد با تاکید بر اینکه در حزب موتلفه اسلامی نظر آیتالله مهدوی کنی برای ما حجت شرع بود به بیان خاطراتی از او و فعالیتها در حوزه اقتصاد اسلامی تعلیمات دینی و فرهنگی پرداخت.
بادامچیان یادآور شد: ایشان کارها را با برنامه و منظم انجام می داد و مسائل اصلی و فرعی را تفکیک میکرد. در حوزه تشکیلات نیز با همه تشکلها اعم از جامعه روحانیت مبارز، موتلفه و جامعه مدرسین کار میکرد.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: آیتالله مهدوی کنی معتقد بود که روحانیت یک حزب نیست بلکه یک نهاد است و دلایل مهم و جالبی در این رابطه داشت. در عین حال ایشان تشکیلات زده نبود.
وی ادامه داد: ایشان تشکیلات را واجب و لازم می دانست اما با توجه به شرایط و اقتضائات مبانی اسلامی و مردم در عین حال اعتقاد داشت که روحانیت اهداف صنفی قومی و گروهی ندارد، هدف احزاب دستیابی به قدرت است اما روحانیت برای قدرت کار نمیکند بلکه برای حاکمیت الله و احکام الهی کار میکند. همچنین طبق اعتقاد آیتالله مهدوی کنی روحانیت حزب نیست چون اگر حزب باشد محدود می شود.
این فعال سیاسی اصولگرا همچنین گفت: آیتالله مهدوی کنی تشکلی را قبول داشت که طبق موازین اسلامی در راه رستگاری برای غلبه الله فعالیت میکند وچون موتلفه را در این زمینه میدید، به ما میگفت که بهتر از شما سراغ نداریم و شما هم آخوند بهتر از ما گیرتان نمیآید.
اصغر افتخاری روز سه شنبه در کنگره نکوداشت آیت الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: آیت الله مهدوی کنی سیاست را یک اقدام نظری و عملی می دانستند که هدف نهایی آن رساندن جامعه به یک سعادت جمعی است.
وی افزود: اولین رکن این گونه سیاست که سیاست اسلامی تعریف می شود، پیوند با دین است.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: دومین رکن این سیاست، مدیریت توقعات است که در آن قصور عمومی این است که عرصه سیاست عرصه معامله است اما اسلام کار سیاسی را وظیفه ای برای ارتقا و بهبود دیگران می داند و اگر معامله ای است بین فرد و گروه ها نیست، بلکه بین فرد و خدا است.
افتخاری ادامه داد: سومین رکن نظریه سیاسی وی، اولویت بخشی به تربیت است با این نگرش که مبنای سیاست از تربیت آغاز می شود.
وی افزود: شکل گیری مثلث عقلانیت، بصیرت و انسان چهارمین مساله و پنجم، جایگاه منحصربه فرد قرآن در دانش سیاسی است که ایجاد دانشگاه اسلامی مصادیق همین مساله است.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: رکن ششم سیاست اسلامی، از نظر آیت الله کنی توانمندی و ادب هم زمان است. به طور معمول تکبر ناشی از قدرت، فرصت تعامل را از دیگران می گیرد در حالیکه آیت الله مهدوی به ادب جعفری معتقد بود و بر مبنای آن می گفتند
مهار قدرت به ادب است و هر چه قدرت و جایگاه شما بالاتر می رود باید ادب جعفری شما بیشتر باشد.
وی یاد آور شد: اینها ارکان و ابعاد نظریه جدید سیاست نظری از دید آیت الله مهدوی کنی بود که امیدواریم راه ایشان با تبیین در قالب های استاندارد علمی پیگیری شود.
محمد عبد خدایی روز سه شنبه در کنگره ملی نکوداشت آیت الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: خاطرات من با آیت الله کنی به سال 1330 در مسجد لرزاده و زمان طلبگی مهدوی کنی بازمی گردد.
وی افزود: بعد از شهریور 1320، سه دسته خدا باور ستیزان، دین باور ستیزان و شیعه باور ستیزان پدید آمدند.
دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام تصریح کرد: حزب توده، خدا باور ستیزی داشت، ملی گرایان دین باور ستیز بودند و معتقد به اینکه دین از سیاست جدا باشد و به پستوی خانه ها و حوزه ها برود و در مسائل اجتماعی دخالت نکند و دسته سوم امثال کسروی ها بودند که با شیعه مشکل داشته اند و آلت دست خارجی ها بودند.
عبد خدایی ادامه داد: در مقابل اینها سه دسته از روحانیون هم ظهور کردند، گروهی فرهنگ ساز، گروهی استعمار ستیز و گروهی آرمان گرا بودند.
وی افزود: اگر بخواهیم ببینم که چرا در 15 خرداد 42 که امام(ره) دستگیر شد، کشور به هم ریخت باید گفت که این هم مثل سایر پدیده ها زمینه قبلی در جامعه داشت.
عبد خدایی تاکید کرد: تحقیقات من نشان می دهد که وقتی رضاخان پنج هزار نفر را در مسجد گوهرشاد قتل عام کرد اعتراض عمومی در کار نبود یا در 1307 وقتی قرآن را از کتاب های درسی حذف کرد باز هم اتفاقی در جامعه نیافتاد و زمانی که در قم، قتل عام به پا کرد جریانی در جامعه شکل نگرفت اما اگر 15 خرداد 42 یک روحانی دستگیر می شود و تمام کشور به هم می ریزد به این خاطر است که آیت الله بروجردی از چند سال قبل طلاب فاضلی را برای بیداری جامعه به شهرها و روستاهای مختلف فرستاده بود.
دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام افزود: در زمان آیت الله بروجردی که جزء دسته فرهنگساز بود به طلاب، زبان خارجی یاد می گیرند و با فلسفه غرب آشنا می شوند و حوزه از نظر فرهنگی شکوفا شده و در زندگی مردم نقش ایفا می کند.
عبد خدایی اظهار کرد: بعد از کودتای 28 مرداد کمونیست ها حتی هنر را هم مصادره کرده بودند به طوری که محمدعلی جعفری ها به عنوان هنرمند درجه یک مطرح می شدند چون شاگرد نوشین کمونیست بوده اند.
وی عنوان کرد: پس از روحانیون فرهنگساز و استعمار ستیز، امثال مهدوی کنی، بهشتی، مطهری و شخصیت های بزرگ روحانی که مستقیم و با واسطه شاگردان آیت الله بروجردی بودند و توانستند اسلام چنان که هست را معرفی کنند و دسته سوم روحانیون آرمان گرایی چون نواب صفوی بود که خواستار حکومت اسلامی با اجرای تمام احکام آن بود.
وی یادآور شد: این سه جریان روحانیت آن سه جریان انحرافی را دفع و خنثی کرد و زمینه های انقلاب اسلامی فراهم شد.
عبد خدایی اظهار کرد: اگر امروز سازمان سیا اسناد جعلی همکاری با آیت الله کاشانی را منتشر می کند برای این است که ایران اسلامی امروز با رهبری یک روحانی فرزانه چون جزیره ای آرام در مقابل تلاطم جهانی ناشی از استعمار فرا نو آمریکا ایستاده است.
وی عنوان کرد: البته با همه حسن دعوا اشتباهاتی هم در داخل داریم که اگر اینها نبود ایران بهشت می شد.