جلسه هم اندیشی و هماهنگی امور انجمن های علمی صبح روز 25 بهمن با حضور دکتر شریعت ریاست دانشکده معارف اسلامی و حقوق،دکتر گوهری مقدم معاون پژوهشی این دانشکده،آقای مشفق قائم مقام معاون دانشجویی و فرهنگی،اقای عرفانی فر مدیرکل دانشجویی و فرهنگی،آقای سعادت مدیر امور فرهنگی و برادر ارشاد دبیر انجمن علمی دانشکده معارف اسلامی و حقوق برگزار شد.
به گزارش دانشجویی و فرهنگی، جلسه هم اندیشی و هماهنگی امور انجمن های علمی صبح روز 25 بهمن با حضور دکتر شریعت ریاست دانشکده معارف اسلامی و حقوق،دکتر گوهری مقدم معاون پژوهشی این دانشکده،آقای مشفق قائم مقام معاون دانشجویی و فرهنگی،اقای عرفانی فر مدیرکل دانشجویی و فرهنگی،آقای سعادت مدیر امور فرهنگی و برادر ارشاد دبیر انجمن علمی دانشکده معارف اسلامی و حقوق برگزار شد.
در این جلسه ابتدا دکتر شریعت، ریاست دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی ضمن عرض خیر مقدم به مسئولین معاونت دانشجویی و فرهنگی، از ضرورت نشاط علمی و فرهنگی میان دانشجویان دانشگاه سخن گفت و افزود که برای تسهیل این امر، ضروریست فرآیندهای اجرایی سبک و آسان باشد. ایشان وجود هسته های علمی در انجمن ها را جهت رشد و ارتقا دانشجویان ضروری قلمداد کرده و خواستار حمایت معاونت دانشجویی و فرهنگی از انجمن ها شد.
در ادامه دکتر گوهری مقدم، معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی پس از بیان مقدماتی راجع به امور انجمن ها، از لزوم بازبینی، تسریع و تسهیل فرآیند امور انجمن ها در معاونت دانشجویی و فرهنگی سخن گفت و اینگونه اظهار داشت که دانشجو نباید در فرآیند پرپیچ و خم اداری گرفتار شود؛ لذا شایسته است آیین نامه ای مستقل، مناسب و آسان برای انجمن ها در دانشگاه تدوین گردد. ایشان با اشاره به دوفصلنامه ره آورد سیاسی، خواستار تامین اعتبار برای این نشریه شد. وی همچنین از همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی با انجمن ها در سالهای گذشته نیز تمجید کرد.
سپس آقای مشفق قائم مقام معاون دانشجویی و فرهنگی با اشاره به این که مسیر مشارکت مستقل دانشجویان در امور علمی دانشگاه، از طریق انجمن های علمی خواهد بود و مبحث علمی بودن آن صرفا از طریق دانشکده تایید می شود یادآور شد که مشارکت دانشجویان در امور علمی دانشجو محور موجب نشاط علمی دانشگاه میشود همچنین ایشان بر نقش ستادی معاونت دانشجویی و فرهنگی در امور انجمن ها تاکید کرد.
آقای عرفانی فر، با تقسیم بندی فعالیت ها در دانشگاه، دو بعد پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی را از کارویژه های انجمن های علمی برشمرد و بیان کرد که دانشجویان فعال در این بخش علاوه بر مشوق های مالی، از مشوق های غیرمالی نیز بهره خواهند برد. وی همچنین بر لزوم جلب مشارکت حداکثری از دانشجویان در این بخش تاکید کرد.
آقای سعادتجو نیز از تبلور علمی دانشجویان در فعالیت های علمی پژوهشی انجمن ها یاد کرد که اول ویژگی علمی و سپس ویژگی دانشجویی را در بر می گیرد. وی اما محدودیتی برای فعالیت های فرهنگی اجتماعی توسط انجمن ها قائل نشد. ایشان از استقلال نسبی انجمن ها با توجه به متصل بودن به دانشکده ها یاد کرد و گفت آیین نامه انجمنها با تغییراتی کم و با اعلام نظر شورای دبیران و دانشکده ها در آینده ای نه چندان دور تصویب خواهد شد. وی همچنین از راه اندازی وب سایت مستقل انجمن ها به آدرس ssa.isu.ac.ir در چند هفته ی آینده خبر داد.
آقای رفیعی راوندی، با اشاره به اینکه پشتیانی امور انجمن ها بر عهده معاونت دانشجویی و فرهنگی است بیان کرد که مطابق آیین نامه موقت، ضروریست استاد مشاوری برای هر انجمن تعیین شود که به صلاحدید دانشکده ها، معاونت پژوهشی عهده دار این امر شده اند. ایشان به امور اجرایی انتخابات دبیران انجمن ها هم پرداخت و بیان کرد که مطابق آیین نامه موقت، برای سال آینده شورای مدیریت انجمن ها تشکیل و دبیر از میان اعضای شورا و مطابق رای شورا انتخاب خواهد شد.
آقای ارشاد، نیز پس از ارائه گزارش اقدامات ترم گذشته انجمن علمی، اهم برنامه های این ترم را تشریح کرد و از لزوم همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی در امور پژوهشی انجمن سخن گفت.
گفتنی است این جلسات به تقکیک هر دانشکده و بخش از هفته گذشته شروع شده و قرار است تا دو هفته آینده ادامه یابد.