نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با جناب آقای حجتالاسلام کاظمی، مدیرکل روابط عمومی، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، جناب آقای حجتالاسلام کاظمی، مدیرکل روابط عمومی، در نشستی که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو برگزار شد به سوالات دانشجویان پاسخ داد که در ادامه گزیدهای از نکات بیان شده را میخوانید.
روابط عمومی در دور جدید تلاشش بر این بود که بتواند رسانه و تصویر دانشگاه را اصلاح کند و ارتقا دهد. تقریبا در یک سال گذشته اینها اهم اقداماتی بود که حوزه روابط عمومی شروع کرد. البته ما به جهت اینکه ساختار روابط عمومی دانشگاه اگر الان درست خاطرم باشد مصوب سال ۸۸ هست و بعد از ان تغییراتی در آن صورت نگرفته عملا اقداماتی که می بایست این حوزه انجام می داد. ما اصلاحیه ساختار را به اداره تشکیلات دانشکاه دادیم یعنی ماه های اول که روابط عمومی کارش رو شروع کرد یک مطالعه مفصل صورت گرفت و سه تا از دانشکاه های بین المللی و سه تا از دانشگاه های جهان اسلام و سه تا از دانشکاه های داخلی به کمک بعضی از دانشجویان دکتری منابع انسانی دانشگاه مطالعه مصفلی صورت گرفت و اسناد بالادستی دانشکاهها مطالعه شد و یک ساختاری برای روابط عمومی دانشگاه پیسنهاد شد متناسب با همین مطالعات اون ساختار الان متاسفانه نزدیک به یک سال است پشت در های اداره تشکیلات دانشگاه گیر کرده و این مسئله ای است که باید رفع شود و بعد اون ساختار به تصویب برسد خیلی از اتفاقات رسانه ای و ارتباطی ما با دانشگاه های دیگر و حوزه بین الملیی مرتفع خواهد شد.
ساختار روابط عمومی چون ساختار قدیمی هست عملا ما را در انجام تصمیماتی که باید در حوزه رسانه و تصویر گرفته شود محدود است. مسئله بعدی این است که اتفاقاتی که در کشور افتاد و جابجایی هایی که در دولت صورت گرفت ما را وارد یک اتفاقات رسانه ای کرد با رسانه های بزرگ دنیا و با سوالات و ابهامات بزرگ رسانه ای. این یک نیروی بسیار زیادی را می طلبید و کارشناسان زیادی را می طلبید که ما بتوانیم فضای رسانه ای را کنترل کنیم.
ما دو اقدام انجام دادیم. اقدام اول این بود که عملاً سعی کردیم ساختار عمومی خود را در حوزه روابط عمومی به سمت رسانه ببریم و کمک بگیریم از فعالین رسانه ای خودمان. لذا تعاملی با بچه های رسانه ای دانشگاه داشتیم اقداماتی در حوزه رسانه دانشگاه انجام شد.
اقدام دوم این بود که ما دو تا ارتباط را باید بلافاصله قوی می کردیم و بدون تقویت این دو ارتباط عملاً روابط عمومی نمی توانست ادامه مسیر دهد و دانشگاه دچار مشکل می شد. یکی مسئله ارتباط ما با مخاطبان قبل از دانشگاه یعنی دانشآموزان و یکی هم ارتباط ما با مخاطبان بعد از دانشگاه که فارغ التحصیلان باشند.
برای قسمت اول دفتر ارتباط با مدارس شکل گرفت. سال گذشته دفتر ارتباط با مدارس اقدامات مفصل و متعددی را برای تبلیغ دانشگاه انجام داد چون ارتباط با مدارس علاوه بر تبلیغ دانشگاه به سمت تربیت نیرو قبل از دانشگاه باید پیش برود. یعنی ما از سراسر کشور از سال اول دبیرستان شناسایی کنیم تا آماده ورود به دانشگاه شوند. منتها قاعدتا در حداقل سه سال اول نگاهمان بر این بود که حوزه تبلیغ دانشگاه را ادامه دهیم. دقتر ارتباط با مدارس اقدامات متعدد و متکثری را انجام داد که اگر سوال بود عرض خواهم کرد که اهم آن چه بود نتایج خوبی حاصل بود که یکی از آن ها کاهش چشمگیر جابجایی بین رشته ها در ورودی ۱۴۰۱ دانشگاه بود و همچنین کاهش ریزش ورودی های سال ۱۴۰۱ بعد از اردوی بصیرت بود نسبت به سال های گذشته. این دو اتفاق نتیجه زحمات دوستان این دفتر بود که امسال برنامه های هدفمند تری را آغاز کردند تا با استفاده از تجربه سال گذشته دقیق بتوانیم مخاطب را شناسایی کنیم.
اما در مورد فارغ التحصیلان بعد از این که تقریبا حوزه رسانه ما به یک ثباتی رسید به مسئله فارغ التحصیلان ورود پیدا کردیم. ارتباط دانشگاه با حوزه فارغ التحصیلی بسیار ارتباط ناقصی است، فارغ التحصیلان ظرفیت بسیار بزرگی دارند و بسیاری از مشکلات ما را در دانشگاه می توانند حل کنند. اما این اتفاق سالیانی مغفول مانده بود. البته برادارن معاونت فرهنگی چند سالی است ورود کردند و اقداماتی را انجام دادند اما طبیعی است در آنجا غلبه با امور فرهنگی است و توقع بیش از این هم اگر داشته باشیم ظلم به برادارن است. اما روابط عمومی موظف است این زحمت را کمک کند و ارتقا دهد لذا در شرف یک اتفاق خوبی برای فارغ التحصیلان هستیم اما هنوز تصمیم نهایی صورت نهایی گرفته نشده است. این نکاتی بود که بنظرم رسید ابتدا عرض کنم که در مورد ارتباط گیری با دانشگاه های دیگر و ارتباط با خارج از دانشگاه و مسایل مختلف رسانه ای و اطلاع رسانی داخل دانشگاه یکی از مشکلات این بود که دانشجویان از روند تصمیم گیری های دانشگاه مطلع نبودند. اما ما هنوز هم ما به نقطه مطلوب نرسیدیم البته یک پیشرفتی انجام شد و حداقل الان تصمیمات کلان دانشگاه به اطلاع دانشجویان میرسد و تشکیل جلسات هیات امنا اطلاع رسانی می شود و انشاءالله دقیق و مستمر تصمیمات شورای دانشگاه، اطلاع رسانی خواهد شد. مثلا شورای دانشگاه بیش از یک ماه است بود که مشغول بررسی یکی از راهبرد های ابلاغی مقام معظم رهبری بود که یک فرم را به شکل کاربرگ تهیه کرده بودند که چه میزان این راهبرد پیشرفت داشته که اعلام معاونت طرح و برنامه این بود که حدود هشتاد درصد پیشرفت داشته منتها نزدیک به یک ماه بحث مفصلی در شورای انجام می شد که اشکالات کجاست؟ کجا می شود بهتر کار را انجام داد و غیره. خب اینها نیاز به اطلاع رسانی دارد منتها در توان ما نبود. به دلایل مختلف که اگر سوال شد عرض خواهم کرد و همچنین بخشی از تصمیمات هیات رییسه دانشگاه که قابلیت بیان داشته باشد انشاءالله به صورت مستمر اطلاع رسانی خواهد شد.
سال گذشته عمده مطالبات و خواسته هایی که از ما بود همین مطالبات سرانه ای بود و بعضی هم واقعاً پیش پا افتاده. بعد از این رسیدیم به مطالبه برای ارتباطات بین المللی که خیلی خوب است. این نشان میدهد که دوستانی که در روابط عمومی هستند وظیفه شان رو خوب انجام دادند و هم اینکه دانشجویان ما الحمدلله نگاهشون بلند است. شاید در یکی دو ماه اخیر ده ها نفر درباره حوزه بین الملل از ما پرسیده باشند. معمولاً یکی از بی توفیقی های بنده این است که وقتی مسجد میام به خاطر همین صحبت ها تعقیبات نمیتوانم بخوانم. ما در حوزه بین الملل چند اتفاق را از سال گذشته رقم زدیم، ما صادقانه با شما صحبت می کنیم انجایی که شکست خوردیم را می گویم شکست خوردیم.
در موضوع روابط بین الملل چند مطلب وجود دارد. یک: ارتباط روابط عمومی و معاونت پژوهشی در حوزه بین الملل معلوم نبود. طی جلسات متعددی که با جناب آقای دکتر امامی داشتیم به یک نوع تعاملی رسیدیم. دو: تصمیمگیر برای مسایل ارتباطات بین الملل مشخص نبود. این هم یک تصمیم گرفته شد که ما شورایی تشکیل دهیم متشکل از افرادی که در این زمینه صاحب ایده هستند. حتی اعضای شورا را پیشنهاد دادیم تا آنها بتوانند ارتباط گیری در حوزه بین المللی دانشگاه داشته باشند. سه: ارتباطات عادی ما با دانشگاه عای دنیا دچار اخلال شده است. که هم ناشی از مسئله مالی است. بالاخره بدون تعارف ماجرای ارز دست ما را بسیار بسته است. این عملاً دست ما را بسته و در هیچ ردیف بودجه ای هم در روابط عمومی برای این ماجرا نداریم. سابق با بودجه های عادی اداره می شد الان نمی شود. نکته دوم اینکه بی تفاوت بودیم بین ارتباطات عادی بین دانشگاه خودمان با دانشگاه های دیگر. ارتباطاتی که میگویم مثلاً فرض بفرمایید در یک کشور یک سیل می آید. حتی می شود پیام تسلیت فرستاد برای یکی از دانشگاه ها که این هم دچار اختلال بود. خب تصمیم بر این شد که یک شورای روابط بین الملل داشته باشیم و ذیل آن شروع کنیم به ارتباط گیری. منتها مشکل پیدا شد. مشکل این بود که در روابط عمومی به مشکل نیرو برخوردیم. تعداد قابل توجهی از نیروهای ما پارسال رفتند یا جابجا شدند و دانشگاه به دلیل راهبرد چابکسازی، نیرو جذب نمی کند بلکه نیرو جابجا می کند. ما رفتیم به سمت کارشناس پاره وقت و چندتا کارشناس پاره وقت جذب کردیم. کارشناس پاره وقت، گاهی بیش از یک کارشناس تمام وقت زحمت می کشند اما ما نمیتوانیم تکلیف بیش از اندازه به او بدهیم و ساختار ما هم پشت درهای اداره تشکیلات گیر کرد و تصویب نشد. این اتفاق که رقم خورد ما به این نتیجه رسیدیم که به صورت ساختاری ارتباطات بین الملل را داخل روابط عمومی فعلا نیاوریم تا ساختار و تعداد نیروهای ما مشخص شود، این تصمیم گیری انجام شد و رفتیم به سمت برنامه های چریکی. یعنی گفتیم مثلا فرض بفرمایید مشخصا در مورد ترکیه ما در دانشکده سیاسی دپ استاد داریم که متمرکز هستند ایشان را دعوت کردیم مفصل نوشتیم سطوح ارتباطات دانشگاهی ارتباط با گروه های شیعی که آنجا هستند و رهبران شیعیان و غیره اینها را مفصل نوشتیم و تبدیل به یک طرح شد منتها به سر انجام نرسید این به دو جهت داشت یه جهت ضعف شخص خود بنده بود جهت دوم هم این بود که این کارهای چریکی در ساختار دانشگاه جایگاهش مشخص نیست. ما باید در ساختار آموزش و پژوهش استاد در نظر بگیریم تا با ما همکاری کند. آرام آرام داریم به سمتی میرویم که این را تصویب کنیم و منقح کنیم. این ماجرا که انجام نشد رفتیم به سمت اینکه هر ارتباطی در دانشگاه وجود دارد را رعایت کنیم. در این زمینه کارهایی انجام شد یعنی ارتباطی که معاونت پژوهشی داشت با کاری که ما با روابط عمومی کردیم تقویت شد. با بعضی از سفارتخانه ها و دانشگاه های دنیا قراردادهایی که قرار بود نوشته بشود با همکاری با پژوهش نوشته شد. یکی مورد حتی قراردادی با مراکز پژوهشی روسیه نوشتیم و حتی موردهایی داریم که در مرز قرارداد است. بعضی از قراردادهایی که حتی مسلمان نیستند ما با دانشگاه هایشان به مرز قرارداد رسیدیم و نکته سوم ارتباطاتی است که به واسطه اندیشکده های دانشگاه با دانشگاه های دنیا دارد شکل می گیرد و ما یک حمایت ستادی انجام دادیم.
ساختار ما اگر مصوب شود، شورای روابط بین الملل شکل می گیرد. سیاستگذاری انجام می گیرید و کارها آغاز می شود. از طرفی دیگر دنبال این هستیم که آیین نامهای را مصوب کنیم و ببریم داخل شورای دانشگاه تا فعالیتی را که اساتید در فضای بین الملل انجام می دهند، معادل فعالیت آموزشی و پژوهشی در نظر بگیریم.
در حوزه رسانه هم سایت دانشگاه دارای مشکل جدی است. طراحی ها و طراحی گرافیکی دارد انجام می شود و جلسات متعددی گذاشته شده و نیازسنجی از اساتید و متخصصین انجام شده است. ما برای حوزه عربی و انگلیسی در حال برنامه ریزی هستیم. حالا در پرانتز بگویم چون خودم گرایشم اندیشه سیاسی است حتی امدیم افرادی که در کشور های اروپایی اندیشه سیاسی شیعه کار می کردند شناسایی کردیم تا ارتباطی با آنها بگیریم. این میزان هم پیش رفت کارهایی هم انجام شد منتها به صورت کار منسجم منوط به آن ساختار است. البته پیشنهاد دیگری هم در شورای دانشگاه خود بنده مطرح کردم که معاونت بین الملل تاسیس شود. چون سه بخش دانشگاه به حوزه بین الملل مربوط است. روابط عمومی و دفتر آموزش آزاد معاونت پژوهش و بخش ارتباطات بین المللی پژوهش. پیشنهاد ما بر این بود که این سه تا جمع شود در معاونت بین المللی این اتفاق هم اگر بیفتد ما ساختار خود را متناسب با آن تنظیم می کنیم.
جذب دانشجوی خارجی ذیل ارتباطات آموزش تعریف می شود. این از وظایف معاونت آموزشی است که پیگیری کند. دانشگاه فعلاً میلی به جذب دانشجوی خارجی ندارد. به همین دلیل هم آیین نامه ای هیچ دستورالعملی و هیچ حمایتی نداریم. چون وقتی دانشجوی خارجی باشد مسائل متعدد کنسولی، امنیتی و مالی دارد. همچنین در حوزه آموزش، آزمون اسماء و مسائل دانشجویی و فرهنگی، ملاحظات زیادی دارد.
ما ارتباطمان را با خبرگزاری های رسمی کشور تقویت کردیم تا بتوانیم با کمک آنها گاهی از عهده پاسخ به هجمههای علیه دانشگاه برآییم. مثلاً ما تولیدات رسانه ای مان را در مورد اغتشاشات اخیر و اقداماتی که اساتیدمان انجام دادند، افزایش دادیم و بسیاری ازخبرگزاری های کشور پوشش جدی دادند. اینها همه به نحوی ساختن تصویر دانشگاه است. حتی برای تربیت خبرنگار با یکی از خبرگزاری ها ارتباط گرفتیم. با همین نگاه که مثلا سال آینده همین موقع ۲۰ خبرنگار حرفه ای خواهیم داشت که میتوانند برای دانشگاه کارهای بزرگی انجام دهند.
ما به سمت شناسایی ابهاماتی که در مورد دانشگاه وجود داشت، حرکت کردیم و کم کم تولیدات رسانه ای را آغاز کردیم. مثلاً یکی از اثرات جدی ما در این هجمه اثری است که بر روی مخاطب دانش اموز میگذارد برای جذب دانشگاه. در ارتباط با مخاطب قبل از دانشگاه من خیلی مختصر عرض کردم یعنی جذب نیروی متخصص به معنای همکاری با دانشجویان متخصص دو تقویت نیروی متخصص به معنای خبرنگاری که عرض کردم خبرنگار تخصصی سه تولیدات محتوای علمی و نشر در خبرگذاری چهار ارتباط کسترده با خبرگذاری پنج تولیدات برای مخاطبین خاص مثلا دانش آموزانی که مخاطب دانشگاه هستند.
گام بعدی این است ما از مجموع رسانه ها دعوت کنیم بیایند با ما اشنا شوند. مجموع رسانه هایی که در کشور همسو با فضای انقلابی هستند جلسه های مستمری دارند. ما درخواست کردیم که یک جلسه اینجا برگزار شود. اتفاق بعدی این است که با چهره های رسانه ای خودمان که فارغ التحصیل شدند، به صورت شخصی ارتباط گرفتیم. ما فارغ التحصیلی داریم که در فضای اینستگرام k50 فالور واقعی دارد. این خیلی فرصت مناسبی است برای ما.
ما در روابط عمومی قصدمان این است که کار انجام شود. یکی از افراد مخالف را هم دانشجویان حقوق گفتند میخواهیم دعوت کنیم و بحث کنیم. من گفتم من به عنوان کسی که باید مجوز بدهم مشکلی ندارم. اما اگر دانشکده مجوز ندهد من نمی توانم کاری بکنم. و از قضا در یکی از مراحل با آن مخالفت شد. این ملاحظه را داشته باشید اینکه کسی بیاید اینجا حرفش را بزند و برود، درست نیست. قصد بر این است که فضای علمی را کاملاً باز بگذاریم اما یک ملاحظه دارد. ما متاسفانه چون در چشم رسانه ها رفتیم اگر کسی که دنبال حاشیه باشد، حضورش حاشیه درست می کند. مثلاً نباید اینطور نباشد که مهمان ما برود بگوید من رفتم دانشگاه امام صادق و بین همه بچه های انقلابی؛ این عاقل ترین و باسواد ترین شان هم نتوانستند جواب من را بدهند. از این حرف ها هم می زنند و تا چند وقت ما را درگیر می کنند. این ملاحظه رسانه ای ضروری است رعایت شود وگرنه غیر از این حداقل از جانب ما سختگیری نشده است.
در مورد منابع مالی دانشگاه من مختصر عرض می کنم. دانشگاه ذیل موسس جامعه الامام صادق علیه السلام است جامعه الامام صادق، چند منبع مالی دارد: فولاد خزر نخیران، پوشاک جامعه، شرکت دارویی لقمان و... جامعه، هیات امنا دارد که ریاست هیات امنا حاج اقا آملی هستند و اعضای هیات امنا را هم میشناسید و هیات مدیره اقتصادی هم دارد که ریاست هیات مدیره اقتصادی هم اخیرا عوض شد. آقای دکتر زاهدی وفا شدند. ما پیشنهاد بودجه را در هیات رییسه دانشگاه مصوب می کنیم و به هیات امنا می فرستیم و هیات امنا هم بنا به منابعی که دارد بودجه را تعدیل میکند.
ایده و فکر به ما بدهید. دانشجویی در مورد مدارس معارف ایده داشت حتماً به دفتر مدارس رجوع کند. دانشجویی که در موشوع ارتباط با خانواده ها ایدهای داشت، حتما ایده اش را با دفتر مدارس مطرح کند. در حوزه بین الملل هم ما داریم تلاش خود را می کنیم ولی اگر میتوانید کمک کنید در این زمینه، بسم الله. منتظر کمک شما هستیم.
پایان خبر/