| دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳ الإثنین ۲۲ جمادى الثانیة ۱۴۴۶ Monday 23 December 2024
فلسفه سیاست و حکومت چیست و چه نیازی به حکومت وجود دارد؟
  • 1396/01/26 11:01
  • 2434
دکترمحسن اسماعیلی تشریح می‌کند؛

فلسفه سیاست و حکومت چیست و چه نیازی به حکومت وجود دارد؟

در یادداشت پیش‌رو دکتر محسن اسماعیلی به تبیین « فلسفۀ نیاز به حکومت از منظر نهج‌البلاغه» می‌پردازد و در پی پاسخ به این پرسش است که بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه، فلسفه سیاست و حکومت چیست و چه نیازی به حکومت وجود دارد؟

در یادداشت پیش‌رو دکتر محسن اسماعیلی به تبیین « فلسفۀ نیاز به حکومت از منظر نهج‌البلاغه» می‌پردازد و در پی پاسخ به این پرسش است که بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه، فلسفه سیاست و حکومت چیست و چه نیازی به حکومت وجود دارد؟

 

متن پیش رو بخشی از کتاب «سیاست‌نامۀ علوی» اثر «دکتر محسن اسماعیلی» با موضوع مروری بر سیاست و حکومت در نهج‌البلاغه است ؛ این کتاب در بهار ۹۴ توسط نشر سدید(انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ) منتشر شد.

 

اصولاً از نگاه امیرالمؤمنین علی(ع) و بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه، فلسفه سیاست و حکومت چیست و چه نیازی به حکومت داریم؟ چرا باید تن به تشکیل حکومت و قبول الزامات و محدودیت‌های آن بدهیم؟ چون طبیعتاً حکومت مساوی با محدودیت است. اگر قرار باشد محدود نباشیم و قانونی نباشد، چه لزومی به حکومت کردن است؟ اگر به هر دلیلی حکومتی تشکیل شد، کارکرد آن چه چیزهایی است؟ و اگر بخواهیم این حکومت را تشکیل دهیم، کدام مدل حکومتی، أحسن و کدام حاکم، شایسته و کدام شیوۀ حکم‌رانی، حکم‌رانی أحسن است؟

فلسفۀ نیاز به حکومت از منظر نهج‌البلاغه

 بعد از بیان پرسش های مذکور وارد نهج‌البلاغه می‌شویم تا ببینیم حضرت علی(ع) در این مورد چه بیاناتی دارند. حضرت علی(ع) در دوران خود با انسان‌های کج‌فهم و بدسلیقه‌ای رو به رو شدند که با این استدلال سادۀ منطقی مخالفت می‌کردند و شعار می‌دادند نیازی به حکومت نداریم و بدتر این‌که این شعار خودشان را می‌خواستند با آیات قرآن توجیه کنند. این گروه، خوارج بودند که معتقد بودند قانون کفایت می‌کند و ما احتیاجی به مجری نداریم و شعارشان «لا حکم الّا لله» بود که برگرفته از آیه «إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلّه» است. و با این شعار به جنگ با امیرالمؤمنین ع آمدند برای این‌که بگویند حکومت لازم نداریم.

 حضرت علی(ع) در پاسخ آن‌ها فرمودند «کَلِمَةُ حَقٍّ یرَادُ بِهَا بَاطِلٌ» اصل این حرف، حرف درستی است اما نتیجه‌ای که این‌ها می‌خواهند از آن بگیرند،  نتیجۀ نادرستی است، زیرا آیۀ شریفه می‌فرماید (لا حُکمَ الّا لله). یعنی حکم و قانون‌گذاری، فقط حق خداست. حکم به این‌که چه کاری جایز و چه کاری غیرجایز است و انسان چه چیز را می‌تواند یا نمی‌تواند انجام دهد، مختص خداست. هیچ‌کس جز خدا یا کسانی که خداوند اجازۀ قانون‌گذاری به آنان داده، حق ندارند برای بشر تعیین تکلیف کنند. بشر هم حق ندارد از هیچ‌کس غیر از خدا و منصوبین از جانب خدا، فرمان کسی را بپذیرد.

نکته‌ای که حضرت علی(ع) در جای دیگری به آن اشاره کرده‌اند و ما به مناسبت در این‌جا مطرح می‌کنیم این است که انسان حتی حق ندارد فرمان کس دیگری غیر از خدا را بپذیرد «وَ لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ‏ اللَّهُ‏ حُرّاً » و یا در نقل دیگری می‌فرماید: «و قد خلقک الله حرّا» یعنی خداوند متعال شما را  آزاد آفریده است و بر هیچ‌کس نسبت به شما ولایتی قرار نداده است و حق ندارید بنده و بردۀ کسی باشید. همان‌طور که دیگران هم حق ندارند به شما فرمانروایی کنند. به تعبیر دیگر نه ظلم‌کردن جایز است نه ظلم‌پذیری، نه فرمان‌روایی جایز است نه فرمان‌بری، مگر این‌که خداوند دستور داده باشد. این امر حتی راجع به گل سرسبد آفرینش، نبی مکرم اسلام، نیز صادق می‌باشد. اگر خدا در قرآن نمی‌فرمود «أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ»ما از پیامبر اسلام هم در  فرمان‌های حکومتی وی اطاعت نمی‌کردیم، اما وقتی فرمود <أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ> به اذن خدا اطاعت از ایشان نیز واجب گردید و اگر خداوند نمی‌فرمود«ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا  پیامبر غیر از اوامرونواهی  الهی نمی‌توانست اوامر و نواهی نبوی و... داشته باشد  و کسی از وی اطاعت نمی‌کرد.

 خلاصه این‌که آیه می‌فرماید قانون‌گذاری و تعیین تکلیف برای بشر، این‌که کاری ممنوع و جرم و کار دیگری آزاد باشد تنها دست خدا است. ولی این‌ها ترجمه می‌کنند حاکم فقط خداست؛ در حالی‌که «لا حکم الا لله» با «لا حاکم الا الله» فرق می‌کند. حُکم را نباید به معنای حاکم گرفت. امیرالمؤمنین(ع) فرمود چرا از حرف درست، نتیجۀ نادرست می‌گیرید؟«نَعَمْ إِنَّهُ لَا حُکْمَ إِلَّا لِلَّهِ وَ لَکِنَّ هَؤُلَاءِ یقُولُونَ لَا إِمْرَةَ إِلَّا لِلَّهِ». بله، حکم مختص خداوند است ولی این‌ها می‌گویند حکومت و فرمان‌روایی، جز برای خدا نیست در حالی‌که این حرف، حرف غلطی است.«وَ إِنَّهُ لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیر». بدون شک، مردم احتیاج به حکومت و امیر دارند. انسان‌ها چاره‌ای جز تن‌دادن به حکومت و لوازم حکومت‌داری ندارند. بالأخره باید تن به یک حکومت بدهید. « بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ » حکومت خوب یا حکومت بد، حکومت الهی یا غیرالهی.

 توجه داشته باشید اگر کسی حکومت خوب را نپذیرفت و دنبال حکومت مشروع نبود، خیال نکند آزاد است بلکه باید برود تحت حکومت بد و نامشروع قرار گیرد. اگر کسی ولایت خدای متعال را نپذیرفت، خیال نکند تحت ولایت هیچ‌کس دیگری نیست، بلکه تحت ولایت شیطان است. چنان‌که قرآن می‌فرماید: خداوند ولیّ مؤمنان است<اللّهُ وَلِی الَّذِینَ آمَنُواْ یخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُر> از طرف دیگر کسانی هم که کافر شدند ولیّ‌شان طاغوت  یعنی حاکمان نامشروع است (أَوْلِیآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ). و اگر شما حکومت خدا را نپذیرید، خود به خود به حکومت غیرخدا تن داده‌اید، شق سومی هم وجود ندارد. پس مردم چاره‌ای جز این ندارند که امیری داشته باشند حال اگر حاکم، عالم و عادل باشد چه بهتر، ولی اگر این هم نباشد، حکومت فاجر و فاسق و بد بهتر از این است که اصلاً حکومتی وجود نداشته باشد.

بنابراین در این‌جا فلسفه و ضرورت تشکیل حکومت از نظر حضرت علی(ع) تبیین شد.


 امروزه دنیا بعد از مطالعات بسیار، تازه به جایی رسیده است که نظریۀ «حکم‌رانی خوب» را مطرح می‌کند در حالی که ما به «حکم‌رانی خوب» قانع نیستیم؛ بلکه به «خوب‌ترین حکم‌رانی» می‌اندیشیم که امیرالمؤمنین علی(ع) آن را برای ما ترسیم کرده است.

[2]. این عقیدۀ خوارج، حتی از سوی اهل سنت نیز مورد نقد قرار گرفته است. مثلاً ابن ابی‌الحدید می‌گوید چگونه خوارج چنین چیزی را به امام علی(ع) نسبت می‌دادند و می‌گفتند قانون کافی است و به حکومت احتیاجی نداریم در حالی که خودشان با عبدالله بن وهب راسبی به عنوان فرمانده و امیر بیعت کردند و به جنگ حضرت علی(ع) آمدند. این‌ها در عمل، حرف خودشان را قبول نداشتند و برای تشکیلات خودشان چنین شخصی را به عنوان رهبر انتخاب کردند.

البته این حرف به شکل‌های مدرن‌تر هم در عصر حاضر تحت عنوان‌های مختلف مانند آنارشیسم یا کمونیسم و... تکرار شده است. مثلاً کمونیست‌ها می‌گفتند حکومت حق طبقۀ ثروتمند است، زیرا در کُمون نخستین، حکومت وجود نداشت و مردم با هم زندگی می‌کردند. باطل و بدون منطق بودن این حرف‌ها روشن است.

. نهج‌البلاغه، خطبۀ 40.

 همان، نامۀ 31.

  نساء، آیۀ 59.

 حشر، آیۀ 7.

 بقره، آیۀ 257.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
اطلاعیه / حضور و فعالیت در دانشگاه منوط به واکسیناسیون

اطلاعیه / حضور و فعالیت در دانشگاه منوط به واکسیناسیون

اطلاعیه / حضور دانشجویان منوط به ارائه کارت واکسن

اطلاعیه / حضور دانشجویان منوط به ارائه کارت واکسن

فراخوان کارگروه کاریابی دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

به منظور اعلام فرصت‌های شغلی؛

فراخوان کارگروه کاریابی دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

توصیه‌های پیشگیری از ویروس کرونا

اطلاعیه درمانگاه دانشگاه؛

توصیه‌های پیشگیری از ویروس کرونا

اطلاعیه / عدم تعطیلی اقامتگاه‌های دانشجویی در بین دو ترم تحصیلی

اطلاعیه / عدم تعطیلی اقامتگاه‌های دانشجویی در بین دو ترم تحصیلی

اداره امور دانشجویی با صدور اطلاعیه‌ای از باز بودن اقامتگاه‌های دانشجویی شماره ۱و۲ در بازه میانی دو ترم تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خبر داد.

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با مدیرکل روابط عمومی

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با مدیرکل روابط عمومی

نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با جناب آقای حجت‌الاسلام کاظمی، مدیرکل روابط عمومی، برگزار شد.

اطلاعیه / آغاز فرایند ثبت اعضای اتاق دانشجویان ورودی۱۴۰۱

اطلاعیه / آغاز فرایند ثبت اعضای اتاق دانشجویان ورودی۱۴۰۱

اداره امور دانشجویی با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز فرایند ثبت اعضای اتاق دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ خبر داد.

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با معاون پژوهش و فناوری اطلاعات

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با معاون پژوهش و فناوری اطلاعات

نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با جناب آقای دکتر امامی، معاون پژوهش و فناوری اطلاعات، برگزار شد.

تمدید مرحله نخست ثبت‌نام اسکان دانشجویان ورودی۱۴۰۱ مقطع کارشناسی تا ساعت۲۴ روز جمعه ۱۶دی

تمدید مرحله نخست ثبت‌نام اسکان دانشجویان ورودی۱۴۰۱ مقطع کارشناسی تا ساعت۲۴ روز جمعه ۱۶دی

اداره امور دانشجویی در اطلاعیه‌ای از تمدید مرحله نخست ثبت‌نام اسکان دانشجویان ورودی۱۴۰۱ مقطع کارشناسی خبر داد.

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی

نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با دکتر غلامرضا گودرزی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، برگزار شد.

اطلاعیه مرحله نخست اسکان دانشجویان ورودی۱۴۰۱ مقطع کارشناسی / شروع ثبت‌نام از ساعت ۱۲ امروز

اطلاعیه مرحله نخست اسکان دانشجویان ورودی۱۴۰۱ مقطع کارشناسی / شروع ثبت‌نام از ساعت ۱۲ امروز

اداره امور دانشجویی اطلاعیه مرحله نخست ثبت‌نام اسکان دانشجویان ورودی۱۴۰۱ مقطع کارشناسی را منتشر کرد.

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با معاون دانشجویی و فرهنگی

گزارشی از نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با معاون دانشجویی و فرهنگی

نشست پرسش و پاسخ صمیمانه دانشجویان با دکتر سیدجواد حسینی، معاون دانشجویی و فرهنگی، برگزار شد.

با اهدای خون در دانشگاه امام صادق(ع) اهدای زندگی می‌شود

با اهدای خون در دانشگاه امام صادق(ع) اهدای زندگی می‌شود

اداره امور دانشجویی از اهدای خون در درمانگاه دانشگاه امام صادق علیه‌السلام خبر داد.

اعلام برنامه زمانبندی مجموعه استخر شهید شرف زاده برای نیمه دوم سال ۱۴۰۱

اعلام برنامه زمانبندی مجموعه استخر شهید شرف زاده برای نیمه دوم سال ۱۴۰۱

برنامه زمانبندی مجموعه استخر شهید شرف زاده برای نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اعلام شد.

فراخوان جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش نخبگان/مهلت یک ماهه ثبت نام به هیچ وجه تمدید نخواهد شد

فراخوان جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش نخبگان/مهلت یک ماهه ثبت نام به هیچ وجه تمدید نخواهد شد

بنیاد فرهنگی البرز در تقارن با شصت و یکمین سال تاسیس خود، فراخوان جایزه البرز ۱۴۰۲ را در بخش نخبگان با هدف تقدیر از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و طلاب برتر سراسر کشور منتشر کرد.

دومین دوره مناظرات دانشجویی انجمن‌های علمی‌دانشجویی برگزار می‌شود +آئین‌نامه‌اجرایی

دومین دوره مناظرات دانشجویی انجمن‌های علمی‌دانشجویی برگزار می‌شود +آئین‌نامه‌اجرایی

دومین دوره مناظرات دانشجویی انجمن های علمی دانشجویی معارف اسلامی و الهیات، اقتصاد، سیاسی، مدیریت و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می‌شود.

تمدید مهلت ثبت‌نام دومین جشنواره دانشجوی نمونه بین‌المللی

تمدید مهلت ثبت‌نام دومین جشنواره دانشجوی نمونه بین‌المللی

مهلت ثبت‌نام در دومین جشنواره دانشجوی نمونه بین‌الملل تا ۱۸ آبان ماه تمدید شد.

چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

فراخوان چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط دبیرخانه این‌ رویداد منتشر شد.

تغییر عنوان دانشگاه امام صادق علیه السلام از غیرانتفاعی به روزانه غیردولتی

تغییر عنوان دانشگاه امام صادق علیه السلام از غیرانتفاعی به روزانه غیردولتی

عنوان دانشگاه امام صادق علیه السلام از غیرانتفاعی به روزانه غیردولتی تغییر یافت.

نشست علمی دانشگاه و تجربه امر سیاسی «چگونه دانشجویان در سال‌های منتهی به انقلاب، سیاسی شدند؟»

نشست علمی دانشگاه و تجربه امر سیاسی «چگونه دانشجویان در سال‌های منتهی به انقلاب، سیاسی شدند؟»

نشست علمی دانشگاه و تجربه امر سیاسی «چگونه دانشجویان در سال‌های منتهی به انقلاب، سیاسی شدند؟» با سخنرانی دکتر عباس خورشیدنام برگزار می‌شود.

برگزاری جلسه استادان راهنما با مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

برگزاری جلسه استادان راهنما با مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

دیروز دوشنبه، ۲۳ اسفندماه، جلسه استادان راهنما و معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشکده‌ها با حضور قائم مقام فرهنگی و مسئولان مرکز مشاوره به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

بازدید ریاست محترم دانشگاه از اداره تغذیه به منظور بررسی مشکلات و موارد موجود

بازدید ریاست محترم دانشگاه از اداره تغذیه به منظور بررسی مشکلات و موارد موجود

صبح امروز (۱۴۰۰/۱۲/۲۱) ریاست محترم دانشگاه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سعدی با حضور در سالن غذاخوری دانشگاه با همکاران اداره تغذیه دیدار و گفتگو کردند و به بررسی مشکلات و موارد موجود در این اداره پرداختند.

در محفلی صمیمی از کارکنان معاونت دانشجویی و فرهنگی تقدیر شد

در محفلی صمیمی از کارکنان معاونت دانشجویی و فرهنگی تقدیر شد

روز چهارشنبه ۱۸ اسفند به مناسبت روزهای پایانی سال کاری ۱۴۰۰، از کارکنان معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امام صادق(ع) تقدیر به عمل آمد.

تقدیر از استاد لک، جانباز شیمایی دفاع مقدس

تقدیر از استاد لک، جانباز شیمایی دفاع مقدس

مدیر و جمعی از همکاران تربیت بدنی به مناسبت میلاد حضرت عباس(ع) و روز جانباز با حضور در منزل استاد لک، جانباز شیمایی دفاع مقدس، از ایشان تقدیر کردند.