حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع)، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر اقدام به ایراد سخنرانی کرد که متن کامل سخنرانی ایشان را میتوانید در تارنمای معاونت دانشجویی و فرهنگی بخوانید:
به گزارش دانشجویی و فرهنگی؛ حجت الاسلام سعید مهدوی کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع)، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر اقدام به ایراد سخنرانی کرد که متن کامل سخنرانی ایشان را میتوانید در تارنمای معاونت دانشجویی و فرهنگی بخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ (سوره یونس آیه 107)
خداوند دراین آیه مقام متوکلین را توضیح می دهد ومی فرماید اگر انسان به جایگاهی برسد که بفهمد اگر ضرری وجود دارد این ضرر جز از ناحیه خداوند از هیچ طریق دیگری امکان نفوذ ندارد. اگر همه عالم جمع بشوند که یک ضربه ای به بنده مومنی وارد کنند و خداوند نخواهد این ضربه وارد شود، اگر همه طرق معمول برای ورود این ضربه مهیا است، خدا نخواهد، از طرقی که انسان ها نمی شناسند آن را از انسان باز میدارد. و از آن طرف اگر خداوند خیری را برای بنده اش بخواهد و همه عالم بخواهند این خیر نیاید، هیچ کدام نمیتوانند جلوی خیر را بگیرند و خداوند از هر طریق که خود میداند این خیر را به بنده اش میرساند. هر آنچه به هر کسی میرسد از ناحیه خداست. گفتن این حرف ساده است و زیاد هم شنیدهایم. مقام توکل که از مراتب عرفان است، انسان میگوید لا مؤثر فی الوجود الا هو. غیر خدا موثر نیست. انسان درحالت آسایش و راحتی میگوید و من یتوکل علی الله فهوحسبه. اما وقتی در تنگناها، گرفتاری های متعدد پیدا می کند، آنجایی که دست آدمی از همه جا کوتاه است و دوای دردش را دست فردی باشد، در آن موقعیت اگر توکل داشت نشان میدهد که به این مقام هست. آنچه با اراده الهی درمیفتد و انسان بخواهد از آن طریق حل کند، باتوکل فرق دارد. آنچه حرام است، در آن خیری نیست. اگر رشوه را دادی و فلان اجازه را گرفتی، آیا درواقع درآن خیری هست؟ راهی که از طریق غیر شرعی جذب شود، به جهنم است.
معانی الاخبار أَبِی عَنْ سَعْدٍ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ رَفَعَهُ قَالَ سَأَلَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله و سلم عَنْ جَبْرَئِیلَ مَا التَّوَکُّلُ عَلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَقَالَ الْعِلْمُ بِأَنَّ الْمَخْلُوقَ لَایَضُرُّ وَ لَایَنْفَعُ و َلَایُعْطِی وَ لَایَمْنَعُ و َاسْتِعْمَالُ الْیَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ فَإِذَا کَانَ الْعَبْدُ کَذَلِکَ لَمْ یَعْمَلْ لِأَحَدٍ سِوَی اللَّهِ وَ لَمْ یَرْجُ وَ لَمْ یَخَفْ سِوَی اللَّهِ و َلَمْ یَطْمَعْ فِی أَحَدٍ سِوَی اللَّهِ فَهَذَا هُوَ التَّوَکُّل؛ (بحارالانوار ج 68 ص 138)
پیامبر معنای توکل را از جبرئیل سوال کردند. جبراییل میگ وید اینکه انسان علم دارد که هر چه ضرر و منفعت هست همه از جانب خداست و از طرف خلق مأیوس باشد و همه امور را در اختیار خداوند ببیند. امام کراراً میفرمودند که باورکنید همه چیز دست خداست و از غیراو نخواهیم. اگر این باورباشد برای هرحادثه ای می شود دل به دریا زد و امام این چنین عمل کرد. معنای انقلابی گری و حقیقت انقلابی گری اینجاست واینکه عده ای می گویند انقلابیگری با عقلانیت همراه است. عقل اقتضا می کند انکه به غیر خدا متوسل می شود به امری که در آن خطا و احتمال است، متوسل شده است. اینقدر عامل بازدارنده هست که هیچ کس نمیتواند اعتماد کامل کند. در همه امور این گونه است و هیچ قدرتی تضمین 100 درصدی بدهد. شاه فکرمیکرد که با تکیه به آمریکا هیچ کس نمیتواند او را نابود کند. روزی که انقلاب شد آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند. این عقل است که انسان به امر محتمل بچسبد یا به اراده و مشیت الهی که قطعی است دل ببند؟
در زندگی پیامبر می بینیم که پیامبر را سه سال در شعب ابیطالب قرار دادند و همه حمایت معنوی و مالی یامبر یعنی حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه ازدنیا رفتند دست پیمبراز ظواهر قطع شد ولی توکل دارد و لذا در ایام نا امیدی مسلمین شده پیامبر امید داشت. خدا قدرت خود را با موریانه نشان می دهد که هم عهدنامه خورده شد هم عزم جزم برای محاصره.
رخدادهای دراین انقلاب درحساس ترین مواقع که به مویی رسیده است، خدا نجات داده است که مردم به اسلام چنگ زده است. اگر قومی حامی اسلام شد وخود را به اسلام سپرد خدا درلحظه به داد می رسد. درتاریخ انقلاب متععد این رخدادهای عجیب دیدیم صحرای طبس را چه کسی انجام داد؟ شنهای صحرا مأمور بودند. خداوند دراین شرایط که دور این مملکت به جهت جغرافیایی ایران را محاصره کردند و ائتلاف تشکیل دادند، آن لحظه این فکر میکردند رقص شمشیرها را انجام داده اند وسط خودشان به مشکل می خورند. عزم جزمشان می شکند. هر چه هست عزم جزم و نقشه دشمن نقش بر آب شد. دو قبیله ای آل نحیان و آل سعود دو دشمن و رقیب هستند که گاهی این دشمنی خود را نشان می دهد. عقل میگوید بر قاعده های شیطانی شورش کن و این عین عقل است. خداوندوسایل را هم جزو توکل قرار داده است. توکل یعنی گوش به امرخدا. کسی که به عقل رفتارکندبه عقل کل متصل می شود هر چند مانند نوح عمل او مطابق نظر عرفی مردم نباشد. نوح قاعده عالم را می دانست و کشتی را ساخت و نتیجه گرفت. توکل به خدا کردند و خداوند این وعده تخلف ناپذیر را داده است که ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
خداوندا شهامت ایستادن در میدان وتوکل کامل را به ما عنایت بفرما
این معرفت را به همه ما بده که همه قدرتها و همه خیرو شر ازتو است
خداوندا ما را درمسیرانقلاب ثابت قدم بدار
ما را شاکرنعمت امام و رهبری قراربده
این نعمت را از ما نگیر
در فرج ولی عصر تعجیل بفرما
نثار ارواح امام و شهدا و علما خصوصا آیت الله مهدوی کنی صلوات