با حضور اعضاء هیأت أمناء جامعه الامام الصادق(ع) و اعضای هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)؛
پیشنشست بررسی و نقد عملکرد دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص اسناد راهبردی ابلاغ شده از جانب رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) با حضور اعضاء هیأت أمناء جامعه الامام الصادق(ع)، اعضای هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیران بخشهای مختلف دانشگاه برگزار شد.
به گزارش دانشجویی و فرهنگی؛ در خردادماه سال 1394 همزمان با تعیین اعضای جدید هیئت امنای جامعهالامامالصادق(ع) توسط مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)، سندی 12 بندی ابلاغ شد؛ این راهبردهای ابلاغی را می توان در حقیقت سند و نقشه راه تحول علوم انسانی و اعتلای معارف اسلامی کشور در دانشگاه امام صادق(ع) دانست که در دیدار غدیر سال ۸۴ معظم له با اعضای دانشگاه امام صادق(ع) مورد اشاره قرار گرفته بود.
حال با گذشت 2 سال از ابلاغ راهبردهای رهبری روز سهشنبه ۳۰ خرداد و در سالگرد این ابلاغیه پیشنشست بررسی و نقد عملکرد دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص اسناد راهبردی در دانشگاه امام صادق(ع) با حضور اعضاء هیأت أمناء جامعه الامام الصادق(ع)، اعضای هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیران بخشهای مختلف برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که با اجرای آقای دکتر حمزهپور، عضو محترم هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت برگزار گردید، جناب آقای حمیدیا سرپرست اداره کل طرح و برنامه ضمن ارائه گزارش مبسوطی از مراحل تدوین اسناد بالادستی دانشگاه، اقدامات انجام شده در راستای راهبردهای 12 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) و برنامههای آتی را شرح داد.
وی با مرور بند به بند راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)، اقدامات انجام شده در هر محور را بر شمرده و برنامههای سال آینده هر یک از بخشهای ستادی و صفی شامل معاونتها و دانشکدهها را تبیین کردند.
آقای حمیدیا همچنین با دعوت از اعضای محترم هیأت علمی از ایشان خواست تا در کارگروههای مشخص شده در راستای برنامهریزی و اجرای راهبردهای ابلاغی مشارکت داشته باشند.
در ادامه برنامه، چند تن از استادان دانشگاه امام صادق علیهالسلام از واحد برادران و پردیس خواهران نکاتی را بیان فرمودند.
خانم دکتر زاهدی، معاون محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی پردیس خواهران به عنوان اولین سخنران، با اشاره به توان علمی بالای دانشجویان دانشگاه و قوت علمی محصولات علمی تولید شده در دانشگاه اعمّ از پایاننامهها و مقالات علمی، تربیت نیروی درجه یک ولایی را یکی از مهمترین نیازهای جامعه دانست. وی همچنین عدم نیازسنجی برای تأسیس رشته در حوزه علوم انسانی اسلامی را یکی از اشکالات در حوزه آموزش عالی دانست و تجربه پردیس خواهران در تأسیس رشتههای مورد نیاز جامعه را به عنوان الگویی در جامعه علمی کشور بیان کرد.
دکتر سید مجتبی امامی، عضو هیأت علمی گروه مدیریت دولتی سخنران بعدی این مراسم بودند، ایشان برنامه راهبردی را بدون توجه به نگرش راهبردی امر محالی دانست که به نتیجه نخواهد رسید.
دکتر امامی با اشاره به بیانیه رسالت، اهداف کلان و راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)، وظیفه دانشگاه را ایجاد تحول، یعنی ایجاد و اشاعه دانشگاه اسلامی برشمرد. دانشگاهی که همه فعالیتهایش بر مبنای یک رویکرد و نگرش مشخص است.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام بیان کرد که ممتاز بودن اولین قدم مرجعیت بوده و خروج از چنبره تقلید، پرهزینه است که برای نیل به اهداف باید این هزینهها را داد.
در ادامه مراسم خانم دکتر ایزدی مدیر گروه حقوق پردیس خواهران در سخنانی شبهات مختلف در جامعه و گسترش فضاهای مجازی را یادآور شد و وظیفه دانشگاه را رفع این شبهات دانست.
وی تأکید کرد بند اول ابلاغیه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) زیرساخت بقیهی موارد است که باید بر محور ولایت محوری مورد توجه قرار بگیرد.
دکتر ایزدی، با اشاره به اینکه که دانشجویان فرزندان آموزشی استادان هستند، ایمنسازی این فرزندان از خطرات را در پرتو نگاه علمی و دقیق به علوم انسانی از جمله وظایف اساتید برشمرد.
بعد از ایشان دکتر عیوضلو، عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد نیز عدم وجود معاونت توسعهای را یکی از ضعفهای دانشگاه دانسته و افزود که دانشگاه باید به سمت خلق ارزش برود، برنامههایش را به گونهای سامان دهد که به اجرا نزدیک باشد تا دانشگاه درآمدزا بوده و خلق ارزش کند. وی رمز موفقیت دانشگاه را عدم وابستگی به بودجه دولتی برشمرده و تأکید کردند که برای پایداری، باید خودکفا باشیم.
سخنران بعدی مراسم خانم دکترعظیم زاده اردبیلی عضو هیأت علمی پردیس خواهران بود که با اشاره به اینکه کلمه راهبرد در واقع حرکتی آگاهانه برای رسیدن به وضع مطلوب است، بررسی نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدها را مهم ارزیابی کرد و تلاش برای رفع تهدیدات و استفاده از فرصتها را از وظایف دانشگاه عنوان نمود. ایشان کندی حرکت به سوی مرجعیت علمی را یادآور شده و پپیشنهادهایی را برای شایستهگزینی، ارزیابی کارکنان بر اساس عملکرد، بهبود نظام دانشگاه بر اساس تولید علم کیفی و نظارت بر اجرای دقیق قوانین ارائه نمود.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین دکتر مصباحی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام در سخنان کوتاهی مسئله محوری در مسائل پژوهشی را نیاز امروز جامعه عنوان و با اشاره به سابقه تدریس پژوهشمحور، توجه به اولویتها در پژوهشها را خواستار شد.
همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی حسینی توجه به صورت و سیرت را به عنوان دو رکن هر برنامه مهم تلقی و عنوان کرد اگر صورت یک امر به سمتی باشد، تمامی ماهیت آن نیز به آن سمت و سو خواهد رفت. دکتر حسینی همچنین توجه به فقههای مضاف را از اولویتها در دانشگاه الهیات، معارف اسلامی و ارشاد بیان نمود که با توجه به اسناد بالادستی در حال اجرا میباشد.
پس از بیان نظرات استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدویکنی رئیس دانشگاه امام صادق علیهالسلام به عنوان آخرین سخنران جلسه ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید دکتر احسان آقاجانی معمار، دیدگاههای خود را بیان کردند.
ایشان با اشاره به سوابق طولانی رویکرد کلان در دانشگاه، به بیان سابقه تدوین اسناد بالادستی دانشگاه پرداخته و این جلسه را در راستای تلاش 17 ساله دانشگاه در برنامهریزی و طرح اسناد کلان عنوان نمودند.
ایشان تأکید کردند: دانشگاه امام صادق علیهالسلام، دانشگاهی هدف محور است و با توجه به همین نکته ضروری است تا شاخصهایی برای ارزیابی فعالیتها تدوین گردد.
در این میان به عنوان مثال به پروژه آقای دکتر اعتصامی اشاره کردند که بسیار هم به طول انجامید و کار یک ساله، بیش از دو سال زمان برد و خروجی بسیار ارزشمندی بالغ بر بیش از 8 هزار صفحه محتوای بسیار خوب احصاء شد. البته هنوز به اسناد راهبردی اثرگذار تبدیل نشده است.
دکتر مهدویکنی در ادامه فرمودند: در طول این سالها یکی از مشکلات ما در اجرای اسناد بالادستی، اتصال کلیات اسناد به صحنه عمل بود. هم اختلاف نظرها و هم ابهامات و دوگانهها و چندراههها در جلسات، موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. پیداکردن نقطه بهینه بسیار مشکل هست.
ایشان ادامه دادند: به عنوان مثال، برای نکته دکتری و فوق دکتری، لازم به ایجاد یکسری الزامات و شرایطی هستیم که به ما مجوز برگزاری را بدهند.لذا باید در ابتدا به اعضای هیات علمی خودمان بگوییم که به سطح مطلوب دولت و هیات ممیزه برای اجازه مجوز بدهند، تا همه اساتید به آن درجه برسند، و شرایط اولیه را کسب نمایند. و حتی اگر مسئولین علاقه به تحول هم دارند، نیازمند پیروی از یکسری قالبها هستند که این خود زمانبر هست.
این مقام مسئول افزود: در خصوص نظام برنامه ریزی، با نگاه و دقت به صحنهِ عمل داریم اقدام میکنیم که ببینیم آیا این کاری که میخواهیم انجام بدهیم، آیا استاد و سرمایه اش را داریم یا خیر؟ البته که با عزم جزم و همت بلند هستیم اما با توجه و عنایت به میدان عمل تصمیمگیری را انجام میدهم. و در مورد بازنگری به نظام برنامهریزی دانشگاه، هم خودم همراه هستم و وارد صحنه شدهام و هم به طرح و برنامه نیز گفتهام که بازبینی نسبت به این مسئله شود. حجم بالای وقت را در جلسات و یک نظام رفت و برگشتی داشتهایم و با تلاش برای اینکه اسناد بالا دست را در اختیار شما اساتید قرار دهیم و از شما بخواهیم که بفرمایید برای تحقق اینها چه باید کرد. و در قالب برنامههای 2 ساله بگویید و الزامات و نیازها را خودتان براساس آن اسناد بفرمایید که چه نیازهایی دارید و ستاد متعهد به تحقق واقعیت میدان باشد که این واقعیت امیدآفرین و اعتبارآفرین هست. این مقوله کاری است که مشارکت همه عزیزان را نیاز دارد. که یکی از محورهای مورد اهمیت، اعتباربخشی به گروهها و محوریت گروهها و سپس، تشخص پیدا کردن استاد درون گروه هست که انشالله به پیش خواهیم رفت.
رئیس دانشگاه امام صادق علیهالسلام در ادامه، همکاری استادان دانشگاه در تهیه و اجرای اسناد بالادستی را مهم ارزیابی نموده و از همه اساتید خواستند تا در این امر مهم مشارکت نمایند. تربیت نیرو و تولید علم انسانی اسلامی دو هدف کلی دانشگاه در بیان دکتر مهدویکنی بود. ایشان با اشاره به اسناد بالادستی دانشگاه ایجاد فرهنگ تحول در ذهنیت همه اعضای دانشگاه را امری ضروری و مورد توجه دانست و آماده کردن فضای دانشگاه برای ایجاد تحول و پذیرش هزینههای ناشی از آن را از وظایف همه استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه دانست.
رئیس دانشگاه ضمن تقدیر از زحمات اداره کل طرح و برنامه، از سرپرست این اداره به عنوان نیروی جوان و متخصص در حوزه آموزش عالی نام بردند که در حال حاضر به نمایندگی از دانشآموختگان و همه مدیران پیشین این مجموعه، در حال نقشآفرینی هستند.
ایشان تأکید کردند: الان خیلی کارها انجام میشود، لذا ما در گفتگو با هم روحیه یکدیگر را ضعیف نکنیم. اگر فرصتها را با تنشهای داخلی بگیریم، به عنوان کسانی که نیازمند به ولی از بیرون هستند، منتظر نصب ولی از بیرون برای خودتان باشید. خیلی از افرادی که اینجا هستند خودشان اولیاء بیروناند. مشکل ما در این جا تراکم مدیر هست و افراد درحال خنثیسازی یکدیگرند. من خواهشم اینست که قدری همگراتر شده و از حالت جزیرهای خارج شویم.
حجت الاسلام والمسلمین مهدویکنی در پایان بیانات خود ضعف در بیان و ارائه تحول را یکی از نقاط ضعف دانشگاه دانست و فرمود: با توجه به کثرت تولیدات در طرح و برنامه، مناسب نیست که این حجم زیاد کاری که انجام شده است را در ظرف کمتر از 30 دقیقه بیان کنید و دریافت عظمت آن خیلی سخت هست. چرا این کار در دانشگاه نمایش ندارد. من شهادت میدهم که در این دو سه سال اخیر کارهای خیلی مهمی اتفاق افتاده و ما ضعف در عرضه و بیان داریم. به اندازه خودمان خیلی کارها انجام شده که متاسفانه بیان نمیشود؛ البته این مشکل تمام قسمتهای دانشگاه هست. از طرح و برنامه هم میخواهم که فرصت ایجاد کند برای اساتید که به اعلام نظراتشان بپردازند.
و این آیه را همیشه سرلوحه کار خودمان قرار دادهایم و بیش از پیش هم قرار میدهیم که: "یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا".