نشست علمی «تاثیرات علم کلام در فقه» با حضور آیت الله سید منیر الخباز (از اساتید برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و نجف)، روز سه شنبه 15 اسفندماه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار دانشجویی و فرهنگی به نقل از روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی الهیات، نشست علمی «تاثیرات علم کلام در فقه» با حضور آیت الله سید منیر الخباز (از اساتید برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و نجف)، روز سه شنبه 15 اسفندماه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار گردید.
در این نشست که به زبان عربی نیز ارائه می شد، حضرت آیت الله الخباز در سه محور سخنان خود را بیان نمودند:
در بخش اول، ایشان مقصود خود را از علم کلام اسلامی مشخص کردند که مراد، نتائج و آثار علم کلام است؛ چه عقلی باشد چه نقلی. و چه نظری باشد و چه عملی. مانند حسن و قبح عقلی و یا تقسیم عوالم به امر، ملکوت و...
در قسمت دوم بیانات، به این نکته اشاره شد که هر فکر و منهج ایدئولوژی که بخواهد برای زندگی برنامه ریزی کند باید شاکله آن بر چهار پایه استوار باشد: 1- نفس ، 2- قانون ، 3- اراده اجتماعی ، 4- برنامه اقتصادی
ایشان در ادامه برای هر یک از این چهار رکن و پایه، به آیاتی از قرآن استشهاد کردند و با طرح این سوال که آیا علم کلام مانند این چهار علم است یا تفاوت دارد، اضافه کردند که بین کلام و سایر علوم تفاوت بنیادین وجود دارد. در واقع علم کلام خود را به عنوان نقطه آغاز علوم دیگر و مبنای آنها معرفی می کند.
ایشان در ادامه بیان داشتند که رابطه علم کلام و علوم انسانی از سه قاعده اصلی ناشی می شود: 1- حقیقت مطلقه (مقابل حقیقت نسبی) 2- ثنائیه الوجود (وجود مادی-وجود مجرد) 3- خلافة الانسان
این استاد برجسته حوزه علمیه قم و نجف در توضیح قاعده اول به تفاوت نسبیت در حقیقت و نسبیت در ادراک و خلط مشهوری که بین این دو می شود اشاره کردند و در توضیح قاعده دوم بیان داشتند: وجود شامل وجود مادی و مجرد است و ملتقای آن نفس انسان است.
ایشان افزودند: قاعده سوم هم این است که بنا بر علم کلام اسلامی، انسان وکیل است نه اصیل؛ انسان خلیفه است نه اصل. مکاتب مادی از آنجایی که انسان را محور می دانند، مبنای برنامه ریزی تمدنی و قانون گذاری را منحصر در عقل محدود انسان می دانند؛ اما در علم کلام به این گزاره اعتقاد داریم که «انا جعلناک خلیفه فی الارض»
در محور سوم بیانات نیز ایشان به بیان مثال هایی از تاثیر علم کلام و قواعد سه گانه فوق در علم حقوق و علم النفس و تفاوت های ریشه ای که با توجه به این مبانی در علوم انسانی به وجود می آید، پرداختند.
در پایان این جلسه نیز ایشان به سوالات حضار پاسخ گفتند.